| 
      
       Sekcja warcabowa 
      06.10.2008 
       
      Już
      17 października br. zacznie funkcjonować w Ośrodku sekcja warcabowa.
      Zajęcia odbywać się będą w każdy piątek w od godz. 16:00 do godz.
      18:00. Zajęcia prowadził będzie Kazimierz Kaczuga - pasjonat gry w
      warcaby, który zwyciężył w wielu turniejach warcabowych. 
      Na potrzeby organizowanej sekcji Kazimierz Kaczuga opracował
      "Program nauki gry w warcaby", który realizowany będzie
      podczas zajęć. 
      Wszystkich zainteresowanych nauką gry w warcaby i doskonaleniem swoich
      umiejętności serdecznie zapraszamy do naszej nowej sekcji. 
       
       
      PROGRAM NAUKI GRY W WARCABY 
      Autor: Kazimierz Kaczuga 
      Warcaby odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu
      umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia.
      Wprowadzenie nauki gry w warcaby w młodszym wieku szkolnym wpływa
      wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci uczące się tej gry dostrzegają
      w niej przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc
      się drewnianym wojskiem uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w
      warcaby należy przestrzegać określonych zasad i reguł. Każdy
      warcabista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem oraz wyobraźnią.
      Biorąc powyższe pod uwagę można określić, w jakich płaszczyznach
      warcaby wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka: 
      
        - Rozwój zainteresowań - dziecko poznaje nową dyscyplinę, której
          istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie łączące poszczególne
          elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
 
        - Aktywność twórcza - specyfika gry w warcaby wyklucza odtwórcze
          traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa
          skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na
          szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność;
 
        - Rozwijanie pamięci i uwagi - główną umiejętnością w warcabach
          jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny w
          kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje
          ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec P. G.
          Zimbardo, F. L. Ruch: "Psychologia i życie", Warszawa, 1997
          r., s. 198). Towarzyszy temu rozwój wyobrażani wzrokowej i
          koncentracji;
 
        - Myślenie logiczno-wyobrażeniowe - ludzie myślą czasami za pomocą
          wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań
          zmysłowych;
 
        - Rozwój pozytywnych sfer osobowości - warcaby wykształcają
          poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji
          i reakcji na niepowodzenia;
 
        - Konsekwencja i wytrwałość w działaniu - dzieci mające styczność
          z warcabami zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj
          ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż
          do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy rezygnują z wykonania
          zadania, bądź obniżają sobie skalę trudności;
 
        - Aspekty wychowawcze - można je rozpatrywać w kategoriach kary i
          nagrody. Czymże innym jak nie kara jest przegrana? W dodatku
          wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć
          o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo
          osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.
 
       
      Czym więc są warcaby? W naszym rozumieniu to nic innego jak narzędzie
      stymulujące rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka, kształtujące
      jego osobowość i pozwalające na rozwój twórczego potencjału, który
      drzemie w każdym młodym człowieku. 
      UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU 
      Program nauki gry w warcaby przeznaczony jest w zasadzie dla dzieci
      klas I-III szkoły podstawowej. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w
      razie potrzeby był również realizowany w cyklu dwu-, trzyletnim z dziećmi
      starszymi, które dopiero zaczynają swoją przygodę z warcabami. Pełny
      zakres programu przewiduje 52 godziny w cyklu rocznym ( 2 godziny
      tygodniowo). Program można rozszerzać. Środki dydaktyczne jakimi
      dysponuje nauczyciel to: tablica demonstracyjna, fachowa literatura oraz
      sprzęt szachowy. Dobór metod pracy pozostaje w ścisłym związku ze
      sformułowanymi przez znakomitego pedagoga prof. Wincentego Okonia,
      czterema drogami nauczania, które znajdują zastosowanie również w
      praktyce klas początkowych: 
      
        - Przyswajanie - metody podające - informacje, objaśnienia, opis
          przedmiotów, zjawisk, sytuacji, podawanie gotowych wzorów do naśladowania;
 
        - Odkrywanie - metody poszukujące - rozwiązywanie przez uczniów
          problemów o charakterze praktycznym, a w elementarnym stopniu również
          i teoretycznych, dyskusja, inspirowanie do samodzielnego myślenia;
 
        - Przeżywanie - metody eksponujące - sytuacje dostarczające uczniom
          przeżyć emocjonalnych, pozwalające na formułowanie pewnych sądów;
 
        - Działanie - metody praktyczne - wiązanie poznawania, informacji z
          działaniem praktycznym.
 
       
      Jak wynika z przedstawionych meto, niezbędne jest łączenie treści
      teoretycznych i praktycznych. Jednostkę lekcyjną należy więc podzielić
      na dwie części. Wprowadzenie nowego materiału powinno zajmować nie więcej
      niż 15-20 minut, a pozostałą cześć lekcji trzeba przeznaczyć na grę
      z rówieśnikami i inne formy ćwiczeń praktycznych. W przeciwnym razie
      nastąpi szybkie zniechęcenie dziecka, wynikające z krótkiego okresu
      koncentracji i percepcji małego ucznia. Do tego czasu polecane są następujące
      pozycje z przedmiotowej literatury: "Gramy w polską damę",
      Romuald Frey, Maria Moldenhawer, Warszawa, 1985 oraz "Cudowny świat
      warcabów", Edward Burzyński, Szczecin, 2005, Dom
      Wydawniczo-Handlowy "Warcpol". 
      Przed przystąpieniem do realizacji programu należy zwrócić uwagę,
      że został on napisany dla dzieci, które w klasie warcabowej znajdą się
      często przypadkowo. Nie będzie to więc wyselekcjonowana grupa, z jaką
      mają do czynienia w klubach. 
      Zadaniem tego programu nie jest szybkie wytrenowanie mistrzów a jedynie
      nauczenie możliwie jak największej ilości dzieci gry w szachy. Daje on
      jednak solidne podstawy przed przystąpieniem do treningów w klubie lub
      na zajęciach pozalekcyjnych. 
      Godzinowy i tematyczny program zajęć 
      
        - Szachownica i jej właściwości - 2 godz.
 
          - przekątne 
          - nazwy pól i odszukiwanie ich na szachownicy 
            
        - Właściwości bierek i pojęcia warcabowe - 6 godz.
 
          - pojęcie bierki (kamienia), wykonywanie posunięć 
          - pojęcie dynamiki, zasady zamiany kamienia na damkę, wykonywanie
          posunięć 
            
        - Elementarne zakończenia partii warcabowej - 10 godz.
 
          - zbicie wszystkich bierek przeciwnika 
          - pojęcie remisu 
          - poddanie partii 
          - zużycie czasu należnego dla zawodnika 
            
        - Teoria debiutów, czyli jak rozpocząć partię warcabów? - 10
          godz.
 
          - pionami do centrum 
          - wyprowadzanie bierek 
          - zapoznanie się z nazewnictwem debiutów i ich rodzajów 
            
        - Taktyka warcabowa - 15 godz.
 
          - atakowanie bierek przeciwnika 
          - obrona przed atakiem rywala 
          - wymienianie bierek 
          - zdobywanie materiału 
          - typowe kombinacje warcabowe 
            
        - Quizy i zadania szachowe - 9 godz.
 
          -rozwiązywanie zadań warcabowych 
       
      Razem 52 godziny. 
        |