Sekcja warcabowa
06.10.2008
Już
17 października br. zacznie funkcjonować w Ośrodku sekcja warcabowa.
Zajęcia odbywać się będą w każdy piątek w od godz. 16:00 do godz.
18:00. Zajęcia prowadził będzie Kazimierz Kaczuga - pasjonat gry w
warcaby, który zwyciężył w wielu turniejach warcabowych.
Na potrzeby organizowanej sekcji Kazimierz Kaczuga opracował
"Program nauki gry w warcaby", który realizowany będzie
podczas zajęć.
Wszystkich zainteresowanych nauką gry w warcaby i doskonaleniem swoich
umiejętności serdecznie zapraszamy do naszej nowej sekcji.
PROGRAM NAUKI GRY W WARCABY
Autor: Kazimierz Kaczuga
Warcaby odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu
umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia.
Wprowadzenie nauki gry w warcaby w młodszym wieku szkolnym wpływa
wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci uczące się tej gry dostrzegają
w niej przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc
się drewnianym wojskiem uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w
warcaby należy przestrzegać określonych zasad i reguł. Każdy
warcabista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem oraz wyobraźnią.
Biorąc powyższe pod uwagę można określić, w jakich płaszczyznach
warcaby wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:
- Rozwój zainteresowań - dziecko poznaje nową dyscyplinę, której
istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie łączące poszczególne
elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
- Aktywność twórcza - specyfika gry w warcaby wyklucza odtwórcze
traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa
skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na
szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność;
- Rozwijanie pamięci i uwagi - główną umiejętnością w warcabach
jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny w
kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje
ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec P. G.
Zimbardo, F. L. Ruch: "Psychologia i życie", Warszawa, 1997
r., s. 198). Towarzyszy temu rozwój wyobrażani wzrokowej i
koncentracji;
- Myślenie logiczno-wyobrażeniowe - ludzie myślą czasami za pomocą
wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań
zmysłowych;
- Rozwój pozytywnych sfer osobowości - warcaby wykształcają
poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji
i reakcji na niepowodzenia;
- Konsekwencja i wytrwałość w działaniu - dzieci mające styczność
z warcabami zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj
ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż
do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy rezygnują z wykonania
zadania, bądź obniżają sobie skalę trudności;
- Aspekty wychowawcze - można je rozpatrywać w kategoriach kary i
nagrody. Czymże innym jak nie kara jest przegrana? W dodatku
wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć
o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo
osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.
Czym więc są warcaby? W naszym rozumieniu to nic innego jak narzędzie
stymulujące rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka, kształtujące
jego osobowość i pozwalające na rozwój twórczego potencjału, który
drzemie w każdym młodym człowieku.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Program nauki gry w warcaby przeznaczony jest w zasadzie dla dzieci
klas I-III szkoły podstawowej. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby w
razie potrzeby był również realizowany w cyklu dwu-, trzyletnim z dziećmi
starszymi, które dopiero zaczynają swoją przygodę z warcabami. Pełny
zakres programu przewiduje 52 godziny w cyklu rocznym ( 2 godziny
tygodniowo). Program można rozszerzać. Środki dydaktyczne jakimi
dysponuje nauczyciel to: tablica demonstracyjna, fachowa literatura oraz
sprzęt szachowy. Dobór metod pracy pozostaje w ścisłym związku ze
sformułowanymi przez znakomitego pedagoga prof. Wincentego Okonia,
czterema drogami nauczania, które znajdują zastosowanie również w
praktyce klas początkowych:
- Przyswajanie - metody podające - informacje, objaśnienia, opis
przedmiotów, zjawisk, sytuacji, podawanie gotowych wzorów do naśladowania;
- Odkrywanie - metody poszukujące - rozwiązywanie przez uczniów
problemów o charakterze praktycznym, a w elementarnym stopniu również
i teoretycznych, dyskusja, inspirowanie do samodzielnego myślenia;
- Przeżywanie - metody eksponujące - sytuacje dostarczające uczniom
przeżyć emocjonalnych, pozwalające na formułowanie pewnych sądów;
- Działanie - metody praktyczne - wiązanie poznawania, informacji z
działaniem praktycznym.
Jak wynika z przedstawionych meto, niezbędne jest łączenie treści
teoretycznych i praktycznych. Jednostkę lekcyjną należy więc podzielić
na dwie części. Wprowadzenie nowego materiału powinno zajmować nie więcej
niż 15-20 minut, a pozostałą cześć lekcji trzeba przeznaczyć na grę
z rówieśnikami i inne formy ćwiczeń praktycznych. W przeciwnym razie
nastąpi szybkie zniechęcenie dziecka, wynikające z krótkiego okresu
koncentracji i percepcji małego ucznia. Do tego czasu polecane są następujące
pozycje z przedmiotowej literatury: "Gramy w polską damę",
Romuald Frey, Maria Moldenhawer, Warszawa, 1985 oraz "Cudowny świat
warcabów", Edward Burzyński, Szczecin, 2005, Dom
Wydawniczo-Handlowy "Warcpol".
Przed przystąpieniem do realizacji programu należy zwrócić uwagę,
że został on napisany dla dzieci, które w klasie warcabowej znajdą się
często przypadkowo. Nie będzie to więc wyselekcjonowana grupa, z jaką
mają do czynienia w klubach.
Zadaniem tego programu nie jest szybkie wytrenowanie mistrzów a jedynie
nauczenie możliwie jak największej ilości dzieci gry w szachy. Daje on
jednak solidne podstawy przed przystąpieniem do treningów w klubie lub
na zajęciach pozalekcyjnych.
Godzinowy i tematyczny program zajęć
- Szachownica i jej właściwości - 2 godz.
- przekątne
- nazwy pól i odszukiwanie ich na szachownicy
- Właściwości bierek i pojęcia warcabowe - 6 godz.
- pojęcie bierki (kamienia), wykonywanie posunięć
- pojęcie dynamiki, zasady zamiany kamienia na damkę, wykonywanie
posunięć
- Elementarne zakończenia partii warcabowej - 10 godz.
- zbicie wszystkich bierek przeciwnika
- pojęcie remisu
- poddanie partii
- zużycie czasu należnego dla zawodnika
- Teoria debiutów, czyli jak rozpocząć partię warcabów? - 10
godz.
- pionami do centrum
- wyprowadzanie bierek
- zapoznanie się z nazewnictwem debiutów i ich rodzajów
- Taktyka warcabowa - 15 godz.
- atakowanie bierek przeciwnika
- obrona przed atakiem rywala
- wymienianie bierek
- zdobywanie materiału
- typowe kombinacje warcabowe
- Quizy i zadania szachowe - 9 godz.
-rozwiązywanie zadań warcabowych
Razem 52 godziny.
|