INFORMACJA 
        o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2023 r.
        
        
        
        
        
         
                   
        Zarządzający Spółdzielnią Mieszkaniową
        „Podzamcze” w Wałbrzychu oraz pracownicy kładą duży
        nacisk na to by tereny będące w naszej obsłudze spełniały nie tylko
        swoją podstawową, mieszkalną funkcję. Dbałość o czystość oraz o
        przyjemne otoczenie jest priorytetowym celem pracowników Spółdzielni.
        Zagospodarowane tereny zielone, obiekty sportowe, parki, piękne place
        zabaw, są ważne by czuć się dobrze w miejscu swojego zamieszkania.
        
        
        
         
                   
        Lecz mylne jest twierdzenie, że za całą piękną i przyjemną
        oprawę naszego Osiedla odpowiedzialni są tylko Zarządzający i
        pracownicy, bo jest to nasze wspólne dobro, za które wspólnie
        odpowiadamy mniej lub bardziej bezpośrednio.
        
         
                   
        Niestety dewastacje i akty wandalizmu w zarządzanym obszarze zarówno
        w budynkach  jak  i na 
        terenach  osiedlowych
        nie należą do rzadkości. 
        
        
        
         
                   
        Najczęstszymi przypadkami dewastacji w zasobach Spółdzielni w
        2023r. były: elewacje budynków i klatki schodowe ( graffiti ), bramy
        przesuwne do parkingów zamkniętych wraz z napędem , windy osobowe,
        drzwi wejściowe do budynków i drzwi wiatrołapów, stolarka okienna z
        PCV , urządzenia zabawowe na placach zabaw, ogrodzenia, kosze na
        odpadki, tablice zawierające regulaminy, lampy oświetlenia parkowego.
        Dewastowana jest również roślinność. Nowo nasadzone drzewa, krzewy
        i inne rośliny są kradzione, niszczone, wyłamywane. Jednym słowem
        wszystko, co można wyrwać, urwać, rozbić i zniszczyć. 
         
         
                    W 
        2023 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
        
         
        
          - 
            
kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy  w kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony
            kaset dyspozycji oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje,
            wybijane szyby w drzwiach  dźwigów, 
            itp.)
            
              
          - 
            
klatki 
            schodowe  (niszczona
            jest malatura i tynki – napisy, graffiti, kradzieże klamek z
            okien, kradzione  są 
            też uszczelki z okien ),
            
              
          - 
            
instalacje  
            elektryczne 
            ( niszczone są instalacje elektryczne przede wszystkim w
            piwnicach , niszczone są  lampy,
            wyłączniki,  czujniki
            ruchu, szafki  oraz
            zamknięcia szafek z  licznikami,
            kradzione są  żarówki
            a także kamery monitoringu itp.), 
            
            
              
          - 
            
graffiti 
            na  ścianach 
            zewnętrznych budynków również ostatnio docieplonych na
            klatkach schodowych  (
            XI p. ) oraz  napisy 
            na portalach,
            
              
          - 
            
drzwi 
            wejściowe  do 
            budynków  (
            niszczone  są 
            panele  drzwi, 
            samozamykacze , niszczone i kradzione są 
            uszczelki, stopki  i odbojnice,  malowane
            sprayami  lub  mazakami panele zewnętrzne drzwi, tablice 
            domofonów, niszczona jest 
            elektronika  itp.
            ),
            
              
          - 
            
skrzynki  pocztowe 
            EURO   ( wyrywane są  drzwiczki 
            poszczególnych skrytek,  
            niszczone są  zamki
            )  oraz kieszenie
            reklamowe  umieszczone 
            przy wejściach do budynków,
            
              
          - 
            
wsypy  i 
            portale  (
            kradzieże  lub
            niszczenie  zamków
            drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy
            portalach ), 
            
              
          - 
            
tereny zielone + parki + parkingi 
            i  mała 
            architektura ( niszczone 
            są urządzenia oświetlenia 
            parkowego, lampy, bramy przesuwne do parkingów 
            zamkniętych ,  drzewa, 
            krzewy ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe,
            kosze na odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe),  
         
        Lokalizacje dewastacji i
        ich koszt w roku 2023 przedstawiono w załączniku nr 2 o nazwie
        „dewastacje w 2023 roku”.
        
        
        
         
                   
        Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są
        przez Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
        interwencji oraz interwencji służb technicznych 
        Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na
        terenach, są w pewnym stopniu ograniczane, natomiast zwiększył się
        zakres dokonywanych dewastacji (graffiti na elewacjach budynków i
        klatkach schodowych , niszczenie bram przesuwnych do parkingów, kradzieże
        kamer monitoringów, niszczenie całych skrzydeł drzwi wejściowych
        itp. ),  co powoduje 
        także  znacznie wyższe 
        koszty  ponoszone 
        na  likwidację skutków  tych dewastacji.
        
        
        
         
                   
        Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
        zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych 
        wydatkowane w  celu usunięcia  skutków 
        dewastacji.
        
         
                   
        Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
        dewastacji m. innymi w zakresie: roboty ogólnobudowlane , roboty
        stolarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw, parków,
        roboty stolarskie w dźwigach, roboty ślusarskie w budynkach, na
        terenach nieruchomości, placów zabaw, parków, roboty szklarskie,
        naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych do budynków.
        Wyniki  powyższych 
        działań  przedstawiono 
        w  załączniku 
        nr 1 -  koszty
        dewastacji w latach 2005 – 2023 . 
        
         
        Na przestrzeni 
        ostatnich  kilku lat
        koszty te kształtowały  się
        następująco :
        
        
        
         
        
          - Łączna  (przybliżona)
            kwota przeznaczona  na 
            usuwanie skutków dewastacji 
            w roku 2012 wyniosła – 191.635 zł zmniejszenie
            kosztów dewastacji o 11,5%  w 
            stosunku do roku 2011.
            
          
 
          - W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
            151.627 zł - zmniejszenie kosztów dewastacji o 
            20,88%  w 
            stosunku do roku 2012.
            
          
 
          - W roku 2014  ze 
            względu  na 
            dewastacje  o  dużym 
            zakresie  ( dewastacja  urządzeń
            sterowniczych oświetlenia parkowego 
            + pożar )  koszty usuwania dewastacji 
            wzrosły  i
            wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
            dewastacji o  5,18%  w  stosunku
            do roku 2013.
            
          
 
          - W roku 2015  koszty
            usuwania  dewastacji
            wyniosły ok. 158.136 zł – zmniejszenie kosztów
            dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
            
          
 
          - W
            roku  2016  
            koszty  usuwania  dewastacji   wyniosły
            ok. 116.131 zł  - 
            zmniejszenie kosztów dewastacji 
            o 26,56% w stosunku do roku 2015. 
            
          
 
          - W 
            roku  2017 
            koszty  usuwania 
            dewastacji  wyniosły
             ok. 116.157 zł  - 
            koszty te utrzymały się na podobnym poziomie 
            jak w roku 2016. 
            
          
 
          - W 
            roku  2018 
            koszty  usuwania 
            dewastacji  wyniosły   ok. 91.905 zł 
            - zmniejszenie  kosztów  dewastacji  o
            20,88%  w stosunku do
            roku 2017.
            
          
 
          - W
            roku  2019  koszty 
            usuwania  dewastacji  wyniosły 
            ok. 91.713,08 zł  -
            koszty  te utrzymały się
            na podobnym poziomie  jak
            w roku 2018. 
            
          
 
          - W
            roku  2020  koszty 
            usuwania  dewastacji  wyniosły 
            ok. 146 009,16 zł  -
            zwiększone koszty w porównaniu do roku 2019 to przede wszystkim
            koszty likwidacji skutków pożarów. Wartość szkód 
            spowodowanych pożarami jakie miały miejsce 
            w budynkach  to kwota 79.641,72 zł. Przyczyny pożarów nie są
            znane, obejmują pomieszczenia piwniczne, komorę zsypową, klatki
            schodowe.  
            
          
 
          - W
            roku  2021 koszty
            usuwania dewastacji  wyniosły 
            ok. 86 706,10 – w tym 
            kwota dewastacji  w 
            budynkach  i 
            na  terenach 
            to  67.769,96 zł,  natomiast   koszty
            likwidacji skutków pożaru to kwota 24 561,03 zł.
            
          
 
          - W
            roku  2022 koszty
            usuwania dewastacji wyniosły  ok. 69.203,81 zł - 
            zmniejszenie kosztów 
            dewastacji o 20,16% w stosunku do roku 2021.
            
          
 
          - W
            roku  2023 koszty
            usuwania  dewastacji
            wyniosły ok. 95.368,33zł – zwiększenie kosztów
            dewastacji o 37,81 %  w
            stosunku do roku 2022.
            
          
 
         
        Spółdzielnia
        posiada odpowiednie polisy ubezpieczeniowe, chroniące mienie przed
        skutkami dewastacji i wandalizmu. 
        
         
        Z 
        tytułu tych dewastacji w zasobach mieszkaniowych, w ramach umowy
        zawartej z TU S.A. UNIQA na dzień 31.12.2023 r. 
        odzyskano  wypłaty  odszkodowań 
        w  wysokości  46.498,30
        zł. 
        
        
        
         
        Część spraw w
        zakresie likwidacji skutków dewastacji powstałych w roku 2023, za które
        otrzymano odszkodowania będzie realizowana w roku 2024. 
        
        
        
         
                   
        Porównując dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
        latach od  roku 2011 stwierdza  się 
        znaczny spadek  tych
        wartości. Wpływ na stopniowe sukcesywne ograniczanie 
        przypadków dewastacji  mają 
        m. innymi :          
        
        
        
        
         
        1/  
        wykonanie  w 2011
        roku  instalacji domofonowej 
        na  wszystkich 
        klatkach  schodowych 
        po  czym 
        zaobserwowano  wyraźny 
        spadek  kosztów 
        usuwania  dewastacji 
        
        
        
         
        2/  
        wzrost świadomości mieszkańców, że koszty dewastacji bezpośrednio 
        ich  obciążają,
        
        
        
         
        3/  
        bieżąca współpraca  z 
        mieszkańcami,
        
        
        
         
        4/  
        bieżąca współpraca  z
        Policją i Strażą Miejską.
        
        
        
         
        5/ 
        edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów
        wśród mieszkańców. 
        
         
        Wałbrzych, 16.01.2024 r.
        
         
         
        INFORMACJA 
        o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2022r.
        
        
         
                   
        Zarządzający Spółdzielnią Mieszkaniową
        „Podzamcze” w Wałbrzychu oraz pracownicy kładą duży
        nacisk na to by tereny będące w naszej obsłudze spełniały nie tylko
        swoją podstawową, mieszkalną funkcję. Dbałość o czystość oraz o
        przyjemne otoczenie jest priorytetowym celem pracowników Spółdzielni.
        Zagospodarowane tereny zielone, obiekty sportowe, parki, piękne place
        zabaw, są ważne by czuć się dobrze w miejscu swojego zamieszkania.
        
         
                   
        Lecz mylne jest twierdzenie, że za całą piękną i przyjemną
        oprawę naszego Osiedla odpowiedzialni są tylko Zarządzający i
        pracownicy, bo jest to nasze wspólne dobro, za które wspólnie
        odpowiadamy mniej lub bardziej bezpośrednio. 
        
         
                   
        Niestety dewastacje i akty wandalizmu w zarządzanym obszarze zarówno
        w budynkach  jak  i na 
        terenach  osiedlowych
        nie należą do rzadkości. 
        
         
                   
        Najczęstszymi przypadkami dewastacji w zasobach Spółdzielni są
        niszczone windy osobowe, wybite szyby i panele w drzwiach wejściowych
        do budynków, dewastacje klamek i różnego rodzaju uchwytów,
        dewastacje placów zabaw, urządzeń zabawowych, ogrodzeń, koszy na
        odpadki, tablic zawierających regulaminy, lamp oświetlenia parkowego.
        Dewastowana jest również roślinność. Nowo nasadzone drzewa, krzewy
        i inne rośliny są kradzione, niszczone, wyłamywane. Jednym słowem
        wszystko, co można wyrwać, urwać, rozbić i zniszczyć.  
        
        
          
                    W 
        2022 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
        
        
        
         
        ·         
        kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy  w kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony
        kaset dyspozycji oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje,
        wybijane szyby w drzwiach  dźwigów, 
        itp.)
        
         
        ·         
        klatki 
        schodowe  (niszczona
        jest malatura i tynki – napisy, 
        kradzieże klamek z okien, kradzione 
        są  też uszczelki z
        okien ),
        
         
        ·         
        instalacje  
        elektryczne 
        ( niszczone są instalacje elektryczne przede wszystkim w
        piwnicach , niszczone są  lampy,
        wyłączniki,  czujniki
        ruchu, szafki  oraz zamknięcia
        szafek z  licznikami,
        kradzione są  żarówki
        itp.),  
        
         
        ·         
        graffiti  na 
        ścianach  zewnętrznych
        budynków również ostatnio docieplonych oraz 
        napisy  na portalach,
        
         
        ·         
        drzwi 
        wejściowe  do 
        budynków  (
        niszczone  są 
        panele  drzwi, 
        samozamykacze , niszczone i kradzione są 
        uszczelki, stopki  i odbojnice,  malowane
        sprayami  lub  mazakami panele zewnętrzne drzwi, tablice 
        domofonów, niszczona jest  elektronika 
        itp. ),
        
         
        ·         
        skrzynki  pocztowe 
        EURO   ( wyrywane są  drzwiczki 
        poszczególnych skrytek,  
        niszczone są  zamki
        )  oraz kieszenie
        reklamowe  umieszczone 
        przy wejściach do budynków,
        
         
        ·         
        wsypy  i 
        portale  (
        kradzieże  lub niszczenie 
        zamków drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury
        spustowe przy portalach ), 
        
         
        ·         
        tereny zielone + parki 
        i  mała  architektura
        ( niszczone  są urządzenia
        oświetlenia  parkowego,
        lampy,  drzewa, 
        krzewy ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze
        na odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe),
        
         
        Lokalizacje dewastacji i
        ich koszt w roku 2022 przedstawiono w załączniku nr 2 o nazwie „dewastacje
        w 2022 roku” < (PLIK DO POBRANIA). 
                   
        Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są
        przez Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
        interwencji oraz interwencji służb technicznych 
        Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na
        terenach, są sukcesywnie  ograniczane,
        co powoduje  także 
        zmniejszenie kosztów  ponoszonych 
        na  likwidację skutków 
        tych dewastacji.
        
         
                   
        Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
        zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych 
        wydatkowane w  celu
        usunięcia  skutków  dewastacji.
        
        
         
                   
        Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
        dewastacji m. innymi w zakresie: roboty stolarskie w budynkach, na
        terenach nieruchomości, placów zabaw, parków, roboty stolarskie w dźwigach,
        roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów
        zabaw, parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa
        drzwi wejściowych do budynków. Wyniki 
        powyższych  działań 
        przedstawiono  w  załączniku 
        nr 1 -  koszty
        dewastacji w latach 2005 – 2022 . 
        
         
        Na przestrzeni 
        ostatnich  kilku lat
        koszty te kształtowały  się
        następująco :
        
         
        
          - Łączna  (przybliżona)
            kwota przeznaczona  na 
            usuwanie skutków dewastacji 
            w roku 2012 wyniosła – 191.635 zł zmniejszenie
            kosztów dewastacji o 11,5%  w 
            stosunku do roku 2011.
            
          
 
          - W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
            151.627 zł - zmniejszenie kosztów dewastacji o 
            20,88%  w 
            stosunku do roku 2012.
            
          
 
          - W roku 2014  ze 
            względu  na 
            dewastacje  o  dużym 
            zakresie  ( dewastacja  urządzeń
            sterowniczych oświetlenia parkowego 
            + pożar )  koszty usuwania dewastacji 
            wzrosły  i
            wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
            dewastacji o  5,18%  w  stosunku
            do roku 2013.
            
          
 
          - W roku 2015  koszty
            usuwania  dewastacji
            wyniosły ok. 158.136 zł – zmniejszenie kosztów
            dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
            
          
 
          - W
            roku  2016  
            koszty  usuwania  dewastacji   wyniosły
            ok. 116.131 zł  - 
            zmniejszenie kosztów dewastacji 
            o 26,56% w stosunku do roku 2015. 
            
          
 
          - W 
            roku  2017 
            koszty  usuwania 
            dewastacji  wyniosły
             ok. 116.157 zł  - 
            koszty te utrzymały się na podobnym poziomie 
            jak w roku 2016. 
            
          
 
          - W 
            roku  2018 
            koszty  usuwania 
            dewastacji  wyniosły   ok. 91.905 zł 
            - zmniejszenie  kosztów  dewastacji  o
            20,88%  w stosunku do
            roku 2017.
            
          
 
          - W
            roku  2019  koszty 
            usuwania  dewastacji  wyniosły 
            ok. 91.713,08 zł  -
            koszty  te utrzymały się
            na podobnym poziomie  jak
            w roku 2018. 
            
          
 
          - W
            roku  2020  koszty 
            usuwania  dewastacji  wyniosły 
            ok. 146 009,16 zł  -
            zwiększone koszty w porównaniu do roku 2019 to przede wszystkim
            koszty likwidacji skutków pożarów. Wartość
            szkód  spowodowanych pożarami
            jakie miały miejsce  w
            budynkach  to kwota
            79.641,72 zł. Przyczyny pożarów nie są znane, obejmują
            pomieszczenia piwniczne, komorę zsypową, klatki schodowe. 
            
            
          
 
          - W roku 
            2021 koszty usuwania dewastacji 
            wyniosły 
            ok. 86 706,10 – w tym 
            kwota dewastacji  w 
            budynkach  i  na 
            terenach  to  67.769,96
            zł,  natomiast  
            koszty likwidacji skutków pożaru to kwota 24 561,03 zł.
            
          
 
          - W roku  2022
            koszty usuwania dewastacji wyniosły 
            ok. 69.203,81 zł -  zmniejszenie
            kosztów  dewastacji o
            20,16% w stosunku do roku 2022.
            
          
 
         
        Spółdzielnia
        posiada odpowiednie polisy ubezpieczeniowe, chroniące mienie przed
        skutkami dewastacji i wandalizmu. Ale składki za powyższe
        ubezpieczenia obliczane są wprost proporcjonalnie do szkodowości w
        zasobach Spółdzielni. Jednym słowem im wyższa szkodowość, tym wyższa
        składka z tytułu ubezpieczenia.
        
         
        Z 
        tytułu tych dewastacji w ramach umowy zawartej z TU S.A. UNIQA
        na dzień 31.12.2022 r.  odzyskano 
        wypłaty  odszkodowań 
        w  wysokości  10.260,91
        zł. 
        
         
        Część
        spraw w zakresie likwidacji skutków dewastacji powstałych w roku 2022,
        za które otrzymano odszkodowania będzie realizowana w roku 2023. 
        
         
        Porównując dane dot.
        kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych latach stwierdza  się 
        znaczny spadek  tych
        wartości. Wpływ na stopniowe sukcesywne ograniczanie 
        przypadków dewastacji  mają 
        m. innymi :          
        
        
        
        
         
        1/  
        wykonanie  w 2011
        roku  instalacji domofonowej 
        na  wszystkich 
        klatkach  schodowych 
        
        
         
              
        po  czym 
        zaobserwowano  wyraźny 
        spadek  kosztów 
        usuwania  dewastacji 
        
         
        2/  
        wzrost świadomości mieszkańców, że koszty dewastacji bezpośrednio 
        ich  obciążają,
        
        
        
         
        3/  
        bieżąca współpraca  z 
        mieszkańcami,
        
        
        
         
        4/  
        bieżąca współpraca  z
        Policją i Strażą Miejską.
        
        
        
         
        5/ 
        edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów
        wśród mieszkańców. 
        
        
        
         
        Wałbrzych, 20.01.2023 r.
        
         
         
         
        INFORMACJA 
        o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2021r.
        
        
         
                   
        Zarządzający Spółdzielnią Mieszkaniową
        „Podzamcze” w Wałbrzychu oraz pracownicy kładą duży
        nacisk na to by tereny będące w naszej obsłudze spełniały nie tylko
        swoją podstawową, mieszkalną funkcję. Dbałość o czystość oraz o
        przyjemne otoczenie jest priorytetowym celem pracowników Spółdzielni.
        Zagospodarowane tereny zielone, obiekty sportowe, parki, piękne place
        zabaw, są ważne by czuć się dobrze w miejscu swojego zamieszkania.
        
         
                   
        Lecz mylne jest twierdzenie, że za całą piękną i przyjemną
        oprawę naszego Osiedla odpowiedzialni są tylko Zarządzający i
        pracownicy, bo jest to nasze wspólne dobro, za które wspólnie
        odpowiadamy mniej lub bardziej bezpośrednio. 
        
         
                   
        Niestety dewastacje i akty wandalizmu w zarządzanym obszarze zarówno
        w budynkach  jak  i na 
        terenach  osiedlowych
        nie należą do rzadkości. 
        
         
                   
        Najczęstszymi przypadkami dewastacji w zasobach Spółdzielni są
        niszczone windy osobowe, wybite szyby i panele w drzwiach wejściowych
        do budynków, dewastacje klamek i różnego rodzaju uchwytów,
        dewastacje placów zabaw, urządzeń zabawowych, ogrodzeń, koszy na
        odpadki, tablic zawierających regulaminy, lamp oświetlenia parkowego.
        Dewastowana jest również roślinność. Nowo nasadzone drzewa, krzewy
        i inne rośliny są kradzione, niszczone, wyłamywane. Jednym słowem
        wszystko, co można wyrwać, urwać, rozbić i zniszczyć. 
         
         
         
         
                    W 
        2021 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
        
        
        
         
        ·         
        kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy  w kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony
        kaset dyspozycji oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje,
        wybijane szyby w drzwiach  dźwigów, 
        itp.)
        
         
        ·         
        klatki 
        schodowe, również  te
        pomalowane w ostatnim okresie ( napisy, niszczona malatura i tynki,
        kradzieże klamek , kradzione  są 
        też uszczelki z okien ),
        
         
        ·         
        instalacje  
        elektryczne 
        ( niszczone są instalacje elektryczne przede wszystkim w
        piwnicach , niszczone są  lampy,
        wyłączniki,  czujniki
        ruchu, szafki  oraz zamknięcia
        szafek z  licznikami,
        kradzione są  żarówki
        itp.),  
        
         
        ·         
        graffiti  na 
        ścianach  zewnętrznych
        budynków i portalach, na boksach śmietnikowych 
        i drzwiach do komór zsypowych.
        
         
        ·         
        drzwi 
        wejściowe  do 
        budynków  (
        niszczone  są 
        panele  drzwi, 
        samozamykacze , kradzione są 
        uszczelki, malowane sprayami 
        lub  mazakami panele
        zewnętrzne, tablice  domofonów,
        niszczona jest  elektronika 
        itp. ),
        
         
        ·         
        skrzynki  pocztowe 
        EURO   ( wyrywane są  drzwiczki 
        poszczególnych skrytek,  
        niszczone są  zamki
        )  oraz kieszenie
        reklamowe  umieszczone 
        przy wejściach do budynków,
        
         
        ·         
        wsypy  i 
        portale  (
        kradzieże  lub niszczenie 
        zamków drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury
        spustowe przy portalach ), 
        
         
        ◦      
        tereny zielone + parki 
        i  mała  architektura
        ( niszczone  są urządzenia
        oświetlenia  parkowego,
        lampy,  drzewa, 
        krzewy ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze
        na odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe),
        
         
        ·         
        pożary (uszkodzenie nowej elewacji i stolarki
        budowlanej w wyniku pożaru).
        
         
        Lokalizacje dewastacji i
        ich koszt w roku 2021 przedstawiono w załączniku nr 2 o nazwie
        „dewastacje w 2021 roku”.
        
        
        
         
                   
        Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są
        przez Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
        interwencji oraz interwencji służb technicznych 
        Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na
        terenach, są sukcesywnie  ograniczane,
        co powoduje  także 
        zmniejszenie kosztów  ponoszonych 
        na  likwidację skutków 
        tych dewastacji.
        
         
                   
        Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
        zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych 
        wydatkowane w  celu
        usunięcia  skutków  dewastacji.
        
        
         
                   
        Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
        dewastacji w zakresie: roboty stolarskie w budynkach, na terenach
        nieruchomości, placów zabaw, parków, roboty stolarskie w dźwigach,
        roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów
        zabaw, parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa
        drzwi wejściowych do budynków. Wyniki 
        powyższych  działań 
        przedstawiono  w 
        załączniku  nr 1
        -  koszty dewastacji w
        latach 2005 – 2021 . 
        
        
        
         
        Na przestrzeni 
        ostatnich  kilku lat
        koszty te kształtowały  się
        następująco :
        
        
        
         
        
          - Łączna  (przybliżona)
            kwota przeznaczona  na 
            usuwanie skutków dewastacji  w roku 2012 wyniosła – 191.635 zł zmniejszenie
            kosztów dewastacji o 11,5%  w 
            stosunku do roku 2011.
            
          
 
          - W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
            151.627 zł - zmniejszenie kosztów dewastacji o 
            20,88%  w 
            stosunku do roku 2012.
            
          
 
          - W roku 2014  ze 
            względu  na 
            dewastacje  o  dużym 
            zakresie  ( dewastacja  urządzeń
            sterowniczych oświetlenia parkowego 
            + pożar )  koszty usuwania dewastacji 
            wzrosły  i
            wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
            dewastacji o  5,18%  w  stosunku
            do roku 2013.
            
          
 
          - W roku 2015  koszty
            usuwania  dewastacji
            wyniosły ok. 158.136 zł – zmniejszenie kosztów
            dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
            
          
 
          - W
            roku  2016  
            koszty  usuwania  dewastacji   wyniosły
            ok. 116.131 zł  - 
            zmniejszenie kosztów dewastacji 
            o 26,56% w stosunku do roku 2015. 
            
          
 
          - W 
            roku  2017 
            koszty  usuwania 
            dewastacji  wyniosły
             ok. 116.157 zł  - 
            koszty te utrzymały się na podobnym poziomie 
            jak w roku 2016. 
            
          
 
          - W 
            roku  2018 
            koszty  usuwania 
            dewastacji  wyniosły   ok. 91.905 zł 
            - zmniejszenie  kosztów  dewastacji  o
            20,88%  w stosunku do
            roku 2017.
            
          
 
          - W
            roku  2019  koszty 
            usuwania  dewastacji  wyniosły 
            ok. 91.713,08 zł  -
            koszty  te utrzymały się
            na podobnym poziomie  jak
            w roku 2018. 
            
          
 
          - W
            roku  2020  koszty 
            usuwania  dewastacji  wyniosły 
            ok. 146 009,16 zł  -
            zwiększone koszty w porównaniu do roku 2019 to przede wszystkim
            koszty likwidacji skutków pożarów. Wartość
            szkód  spowodowanych pożarami
            jakie miały miejsce  w
            budynkach  to kwota
            79.641,72 zł. Przyczyny pożarów nie są znane, obejmują
            pomieszczenia piwniczne, komorę zsypową, klatki schodowe. 
            
            
          
 
          - W roku 
            2021 koszty usuwania dewastacji 
            wyniosły 
            ok. 86 706,10 – w tym 
            kwota dewastacji  w 
            budynkach  i  na 
            terenach  to  67.769,96
            zł,  natomiast  
            koszty likwidacji skutków pożaru to kwota 24 561,03 zł.
            
          
 
         
        Na
        skierowane przez Spółdzielnię zawiadomienie do Policji o ustalenie,
        ściganie i ukaranie  sprawcy 
        pożaru  uzyskano
        pisemną odpowiedź, „że wszelkie informacje odnośnie
        zdarzenia w dniu 16.03.2021r. dotyczące pożaru samochodu przy ul.
        Hetmańskiej 1, zostaną udostępnione Towarzystwu Ubezpieczeń któremu
        szkoda została zgłoszona”.
        
         
        Spółdzielnia
        posiada odpowiednie polisy ubezpieczeniowe, chroniące mienie przed
        skutkami dewastacji i wandalizmu. Ale składki za powyższe
        ubezpieczenia obliczane są wprost proporcjonalnie do szkodowości w
        zasobach Spółdzielni. Jednym słowem im wyższa szkodowość, tym wyższa
        składka z tytułu ubezpieczenia.
        
         
        Z 
        tytułu tych dewastacji w ramach umowy zawartej z TU S.A. UNIQA
        na dzień 31.12.2021 r.  odzyskano 
        wypłaty  odszkodowań 
        w  wysokości  21
        033,60 zł. 
        
         
        Część
        spraw w zakresie likwidacji skutków dewastacji powstałych w roku 2021
        za które otrzymano odszkodowania jest w trakcie 
        realizacji. 
        
        
        
         
                   
        Porównując dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
        latach stwierdza  się 
        znaczny spadek  tych
        wartości. Wpływ na stopniowe sukcesywne ograniczanie 
        przypadków dewastacji  mają 
        m. innymi :    
        
        
        
        
         
        1/  
        wykonanie  w 2011
        roku  instalacji domofonowej 
        na  wszystkich 
        klatkach  schodowych 
        
        
         
              
        po  czym 
        zaobserwowano  wyraźny 
        spadek  kosztów 
        usuwania  dewastacji 
        
        
        
         
        2/  
        wzrost świadomości mieszkańców, że koszty dewastacji bezpośrednio 
        ich  obciążają,
        
        
        
         
        3/  
        bieżąca współpraca  z 
        mieszkańcami,
        
        
        
         
        4/  
        bieżąca współpraca  z
        Policją i Strażą Miejską.
        
        
        
         
        5/ edukacja prowadzona
        przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród mieszkańców
        oraz 
        
         
         
        informacji o powstałych dewastacjach przekazywanych w formie ogłoszeń
        na tablicach w  
        
         
         
        klatkach schodowych, jak również  na
        stronie internetowej Spółdzielni.
        
         
        
         
        Wałbrzych, 25.01.2022 r.
        
         
         
        
        INFORMACJA 
        o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2020 r. 
        Problem
         dewastacji 
        występuje  na 
        terenie  całego 
        osiedla  od 
        wielu  już 
        lat  zarówno w
        budynkach  jak 
        i na  terenach 
        osiedlowych. 
        
         
        Spółdzielnia  od  2005 
        roku  podjęła  próbę 
        oszacowania  skali 
        zjawiska  orientacyjnie
        określając koszty robót remontowych 
        wydatkowane  w 
        celu  usunięcia 
        skutków  dewastacji.
        
        
         
        Od 2010 roku  wyodrębniono w systemie DOM-5 
        ewidencje robót  po
        dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
        nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie 
        w  dźwigach, 
        roboty  ślusarskie 
        w  budynkach, na  terenach  nieruchomości,
        placów zabaw, parków,  roboty
        szklarskie,  naprawa 
        skrzynek  pocztowych, 
        naprawa  drzwi wejściowych
        do budynków.  Wyniki 
        powyższych  działań 
        przedstawiono  w  załączniku  
        nr 1 -  koszty dewastacji w
        latach 2005 – 2020 .
         
         
         
         
        W 
        2020 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
        
         
        ·         
        kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy  w
        kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony kaset dyspozycji
        oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje, wybijane szyby w
        drzwiach  dźwigów, 
        itp.)
        
         
        ·         
        klatki 
        schodowe, również  te
        pomalowane w ostatnim okresie ( napisy, niszczona malatura i tynki,
        kradzieże klamek , kradzione  są 
        też uszczelki z okien ),
        
         
        ·         
        instalacje  
        elektryczne  ( niszczone
        są instalacje elektryczne przede wszystkim w piwnicach , niszczone są 
        lampy, wyłączniki,  czujniki ruchu, szafki  oraz
        zamknięcia szafek z  licznikami,
        kradzione są  żarówki
        itp.),  
        
         
        ·         
        graffiti  na 
        ścianach  zewnętrznych
        budynków i portalach, na boksach śmietnikowych 
        i drzwiach do komór zsypowych.
        
         
        ·         
        drzwi 
        wejściowe  do 
        budynków  (
        niszczone  są 
        panele  drzwi, 
        samozamykacze , kradzione są 
        uszczelki, malowane sprayami 
        lub  mazakami panele
        zewnętrzne, tablice  domofonów,
        niszczona jest  elektronika 
        itp. ),
        
         
        ·         
        skrzynki  pocztowe 
        EURO   (
        wyrywane są  drzwiczki  poszczególnych
        skrytek,   niszczone są 
        zamki )  oraz kieszenie
        reklamowe  umieszczone 
        przy wejściach do budynków,
        
         
        ·         
        wsypy  i 
        portale  (
        kradzieże  lub niszczenie 
        zamków drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury
        spustowe przy portalach ), 
        
         
        ·         
        tereny zielone + parki 
        i  mała  architektura
        ( niszczone  są urządzenia
        oświetlenia  parkowego,
        lampy,  krzewy żywopłotów
        i ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze na odpadki,
        metalowe elementy ogrodzeniowe),
        
         
        ·         
        pożary ( w pomieszczeniach piwnicznych , na
        klatkach schodowych, w komorze zsypowej)                                                                                                                             
        
         
        Lokalizacje  dewastacji 
        i  ich  koszt  w 
        roku  2020 
        przedstawiono w  załączniku 
        nr 2 -  „dewastacje 
        w 2020 roku”
         
         
        PLIK DO POBRANIA: 
        
                   
        Przypadki  kradzieży oraz  dewastacji 
        w  budynkach  zgłaszane  są 
        przez Spółdzielnię do Policji i 
        Straży Miejskiej. W wyniku 
        tych  interwencji 
        oraz interwencji służb technicznych 
        Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży 
        w  budynkach 
        i na terenach , są  sukcesywnie 
        ograniczane , co powoduje  także 
        zmniejszenie kosztów  ponoszonych 
        na  likwidację skutków 
        tych dewastacji.
        
         
                    
        Na przestrzeni  ostatnich 
        kilku lat koszty te kształtowały 
        się następująco : 
                    
        Łączna  ( przybliżona )  kwota 
        przeznaczona  na 
        usuwanie skutków  dewastacji
        w roku 2012  wyniosła
        – 191.635 zł  zmniejszenie
        kosztów dewastacji o 11,5%  w 
        stosunku do roku 2011.
        
         
                   
        W roku 2013 koszty usuwania dewastacji 
        wyniosły ok. 151.627 zł, - zmniejszenie kosztów
        dewastacji o  20,88% 
        w  stosunku do roku
        2012. 
                    
        W roku 2014  ze 
        względu  na 
        dewastacje  o 
        dużym  zakresie 
        ( dewastacja  urządzeń
        sterowniczych oświetlenia parkowego 
        + pożar )  koszty
        usuwania dewastacji  wzrosły 
        i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie
        kosztów dewastacji o  5,18%
         w 
        stosunku do roku 2013.
        
         
                   
        W roku 2015  koszty
        usuwania  dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł –
        zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014. 
                     W
        roku  2016  
        koszty  usuwania 
        dewastacji   wyniosły
        ok. 116.131 zł  - 
        zmniejszenie                               kosztów
        dewastacji  o 26,56% w
        stosunku do roku 2015. 
                      W 
        roku  2017 
        koszty  usuwania 
        dewastacji  wyniosły
         ok. 116.157 zł 
        -  koszty te
        utrzymały się na podobnym poziomie 
        jak w roku 2016. 
                     W 
        roku  2018 
        koszty  usuwania 
        dewastacji  wyniosły  
        ok. 91.905 zł  - zmniejszenie 
        kosztów  dewastacji 
        o 20,88%  w stosunku
        do roku 2017. 
                     W
        roku  2019  koszty 
        usuwania  dewastacji 
        wyniosły  ok.
        91.713,08 zł  - koszty 
        te utrzymały się na podobnym poziomie 
        jak w roku 2018. 
                     W
        roku  2020 koszty usuwania
        dewastacji  wyniosły 
        ok.146.009,16 zł – w
        tym  kwota dewastacji  
        w   budynkach 
        i  na 
        terenach  to 
        66.367,44 zł ,  natomiast  wartość 
        szkód  spowodowanych
        pożarami jakie miały miejsce  w budynkach  to
        kwota  79.641,72 zł.
        Przyczyny pożarów nie są znane, obejmują pomieszczenia piwniczne,
        komorę zsypową, klatki schodowe. 
        
        
         
                   
        Na skierowane przez Spółdzielnię 
        zawiadomienie  do
        Policji o ustalenie, ściganie  i 
        ukaranie  sprawcy 
        pożaru  wydano 
        postanowienie  o 
        odmowie  wszczęcia 
        dochodzenia , które  również 
        zostało  zatwierdzone 
        przez  Prokuraturę 
        Rejonową  w 
        Wałbrzychu. 
        
         
                   
        W uzasadnieniu wydanego postanowienia 
        podano , iż wysoce prawdopodobne jest, 
        że  doszło 
        do  nieumyślnego 
        zaprószenia  ognia, 
        a  nie 
        do  celowego 
        podpalenia.   
                    
        Ze  względu 
        na  skutki pożarów  koszty  usuwania 
        dewastacji  wzrosły
        o  54.296,08 zł  
        tj. o  59,20 % 
        w  stosunku do roku
        2019.
        
         
                   
         Z 
        tytułu tych dewastacji w ramach 
        umowy zawartej z TU S.A. UNIQA 
        odzyskano  wypłaty 
        odszkodowań  w 
        wysokości  32.664,74
        zł, część  spraw
        jest w trakcie  szacowania
        szkód  - oczekujemy na decyzje o 
        wysokości  wypłat. 
        
        
        
         
                   
        Porównując  dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
        latach  stwierdza 
        się  znaczny spadek 
        tych wartości . Wpływ  na 
        stopniowe  sukcesywne 
        ograniczanie  przypadków  dewastacji 
        mają  m. innymi :          
        
        
         
        1/   wykonanie 
        w 2011 roku  instalacji
        domofonowej  na 
        wszystkich  klatkach 
        schodowych  po  czym 
        zaobserwowano  wyraźny  spadek 
        kosztów  usuwania 
        dewastacji 
        
        
        
         
        2/   wzrost
        świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio 
        ich  obciążają,
        
        
        
         
        3/   bieżąca
        współpraca  z 
        mieszkańcami,
        
        
        
         
        4/   bieżąca
        współpraca  z Policją i
        Strażą Miejską.
        
        
        
         
        5/   edukacja 
        prowadzona   przez 
        pracowników  działu
        BE  w 
        formie  rozmów 
        wśród
        
         
              mieszkańców  oraz  
        informacji  o 
        powstałych  dewastacjach  przekazywanych  w 
        formie
        
         
              ogłoszeń 
        na tablicach w klatkach schodowych , jak również 
        na stronie internetowej Spółdzielni. 
          
         
        
        INFORMACJA 
        o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2019 r. 
        Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
        lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych. 
        Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
        zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych
        wydatkowane w celu usunięcia skutków dewastacji. 
        Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
        dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
        nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
        roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów
        zabaw, parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa
        drzwi wejściowych do budynków. Wyniki powyższych działań
        przedstawiono w  załączniku nr 1 - koszty dewastacji w latach 2005 -
        2019 . 
          
          
        W 2019 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
        
          - kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w
            kabinach , zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty
            drewniane lub metalowe wewnątrz kabin dźwigów, amortyzatory,
            ruchome progi, przyciski w kasetach wezwań, wybijane szyby w
            drzwiach dźwigów, itp.)
 
          - klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie
            ( napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże lub podpalanie
            skrzydeł okiennych PCV, kradzieże klamek , kradzione są też
            uszczelki z okien ),
 
          - instalacje elektryczne ( niszczone są instalacje
            elektryczne przede wszystkim w piwnicach , niszczone są lampy, wyłączniki,
            czujniki ruchu, szafki oraz zamknięcia szafek z licznikami itp.),
 
          - graffiti na ścianach zewnętrznych i szczytach budynków,
            w tym również tych po termomodernizacji , w tzw."tunelach",
            na boksach śmietnikowych i drzwiach do komór zsypowych.
 
          - drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
            samozamykacze , kradzione są uszczelki, malowane sprayami lub
            mazakami panele zewnętrzne, tablice domofonów, niszczona jest
            elektronika itp. ),
 
          - skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
            skrytek, , niszczone są zamki ) oraz kieszenie reklamowe
            umieszczone przy wejściach do budynków,
 
          - wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi
            do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy
            portalach ),
 
          - tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są
            urządzenia oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i
            ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze na
            odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
 
           
         
        Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2019 przedstawiono w załączniku
        nr 2 - "dewastacje w 2019 roku". 
      ZAŁĄCZNIK nr 2: 
      PLIK DO POBRANIA: 
      
          
        Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
        Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
        interwencji oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni
        przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na terenach, w stosunku
        do lat ubiegłych są sukcesywnie ograniczane , co powoduje także
        zmniejszenie kosztów ponoszonych na likwidację skutków tych
        dewastacji. 
        Na przestrzeni ostatnich kilku lat koszty te kształtowały się następująco
        : 
        Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
        dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
        dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011. 
        W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
        zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012. 
        W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja
        urządzeń sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty
        usuwania dewastacji wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło
        zwiększenie kosztów dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013. 
        W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł
        - zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014. 
        W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł
        - zmniejszenie kosztów dewastacji o 26,56% w stosunku do roku 2015. 
        W roku 2017 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.157 zł
        - koszty te utrzymały się na podobnym poziomie jak w roku 2016. 
        W roku 2018 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 91.905 zł
        - zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2017. 
        W roku 2019 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
        91.713,08 zł - koszty te utrzymały się na podobnym poziomie jak w
        roku 2018. 
        Zwrócić należy uwagę, że w porównaniu do wcześniejszych lat w
        grupie robót stolarskich i szklarskich ze względu na wymianę dużej
        ilości okien PCV na klatkach schodowych i w piwnicach nastąpiło
        znaczne zmniejszenie kosztów dewastacji w tym obszarze. 
        Na wzrost kosztów dewastacji w grupie robót ogólnobudowlanych miały
        dwa przypadki pożarów w wyniku podpalenia komór zsypowych oraz koszty
        związane usunięciem graffiti na szczycie budynku po termomodernizacji.
        Z tytułu tych dewastacji w ramach umowy zawartej z TU S.A. UNIQA
        odzyskano wypłaty odszkodowań w wysokości 9.904,84 zł , 
        Porównując dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
        latach stwierdza się znaczny spadek tych wartości. Wpływ na stopniowe
        sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m. innymi : 
        
          - wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich
            klatkach schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów
            usuwania dewastacji
 
          - wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
            ich obciążają,
 
          - bieżąca współpraca z mieszkańcami,
 
          - bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
 
          - edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów
            wśród mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
            przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach
            schodowych , jak również na stronie internetowej Spółdzielni
 
         
          
         
        
      INFORMACJA 
      o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2018 r. 
      Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
      lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych. 
      Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
      orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
      usunięcia skutków dewastacji. 
      Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
      dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
      nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
      roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
      parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
      do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w załączniku nr
      1 - koszty dewastacji w latach 2005 - 2018 . 
        
        
      W 2018 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
      
        - kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w
          kabinach , zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty
          drewniane lub metalowe wewnątrz kabin dźwigów, amortyzatory,
          ruchome progi, przyciski w kasetach wezwań, wybijane szyby w drzwiach
          dźwigów, itp.)
 
        - klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
          napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże lub podpalanie skrzydeł
          okiennych PCV, kradzieże klamek , kradzione są też uszczelki z
          okien ),
 
        - instalacje elektryczne ( niszczone są instalacje elektryczne
          przede wszystkim w piwnicach , niszczone są lampy, wyłączniki,
          czujniki ruchu, szafki oraz zamknięcia szafek z licznikami itp.),
 
        - graffiti na ścianach zewnętrznych i szczytach budynków, w
          tym również tych po termomodernizacji , w tzw."tunelach",
          na boksach śmietnikowych i drzwiach do komór zsypowych.
 
        - drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
          samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
          sprayami lub mazakami paneli zewnętrznych domofonów, niszczona jest
          elektronika itp. ),
 
        - skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
          skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
          reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
 
        - wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do
          komór zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach
          ),
 
        - tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są
          urządzenia oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i
          ozdobne, niszczone ławki, urządzenia zabawowe, kosze na odpadki,
          metalowe elementy ogrodzeniowe).
 
       
      Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2018 przedstawiono w załączniku
      nr 2 - "dewastacje w 2018 roku". 
      ZAŁĄCZNIK nr 2: 
      PLIK DO POBRANIA: 
      
      Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
      Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
      oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
      sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
      lat ubiegłych. 
      
      W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb ,jak również
      przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
      stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji. 
      Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
      dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
      dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011. 
      W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
      zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012. 
      W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja
      urządzeń sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty usuwania
      dewastacji wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie
      kosztów dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013. 
      W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł -
      zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014. 
      W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł .
      W wyniku podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
      Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
      zmniejszenie kosztów dewastacji w stosunku do roku 2015 tj. o 26,56 %. 
      W roku 2017 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.157 zł i
      w wyniku podejmowanych od lat interwencji przez służby Straży Miejskiej
      , Policji oraz służby techniczne Spółdzielni koszty te utrzymały się
      na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. 
      W roku 2018 koszty usuwania dewastacji ogółem wyniosły ok. 91.905
      zł i uległy zmniejszeniu o 20,88% , co uzyskano w wyniku działań
      podejmowanych od wielu już lat przez służby Straży Miejskiej , Policji
      oraz służby techniczne Spółdzielni. 
      
      Zwracamy uwagę, że w obszarze placów zabaw w roku 2018 wzrosła kwota
      przeznaczona na usuwanie skutków dewastacji. Wzrost w stosunku do
      planowanej kwoty 5.000,00 zł wyniósł 23,99% - kwota wzrostu to 1.199,59
      zł. Wpływ na powyższe może mieć zwiększająca się z roku na rok ilość
      zakupionych i montowanych nowych elementów wyposażenia placów zabaw.
      Dewastacje dotyczą najczęściej drobnych elementów urządzeń. 
      Z powyższej kwoty odzyskano wypłaty odszkodowań z tytułu
      "dewastacji" w wysokości 5.295,88 zł , w ramach umowy
      zawartej z TU S.A. UNIQA. 
      Porównując dane dot. wartości usuwanych dewastacji w poszczególnych
      latach ( od roku 2005 ) stwierdza się znaczny spadek tych wartości . Wpływ
      na stopniowe sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m.
      innymi : 
      
        - wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich klatkach
          schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów usuwania
          dewastacji
 
        - wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
          ich obciążają,
 
        - bieżąca współpraca z mieszkańcami,
 
        - bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
 
        - edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród
          mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
          przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach schodowych
          , jak również na stronie internetowej Spółdzielni.
 
       
        
         
        
      INFORMACJA 
      o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2017 r. 
      Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
      lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych. 
      Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
      orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
      usunięcia skutków dewastacji. 
      Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
      dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
      nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
      roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
      parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
      do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w załączniku nr
      1 - koszty dewastacji w latach 2005 - 2017 . 
        
        
      W 2017 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
      
        - kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w kabinach ,
          zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty drewniane lub
          metalowe wewnątrz kabin dźwigów, itp.)
 
        - klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
          napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże skrzydeł okiennych PCV
          oraz klamek , niszczone nowo zamontowane okna PCV, kradzione są
          uszczelki z okien ),
 
        - instalacje elektryczne ( niszczone są instalacje elektryczne przede
          wszystkim w piwnicach i zsypach, niszczone są lampy, wyłączniki,
          czujniki ruchu, szafki z licznikami itp.),
 
        - napisy na ścianach zewnętrznych budynków w szczególności w tzw.
          "tunelach", napisy na boksach śmietnikowych i drzwiach do
          komór zsypowych itp.
 
        - drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
          samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
          sprayami lub mazakami tablice rozmowne domofonów, niszczona jest
          elektronika itp. ),
 
        - skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
          skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
          reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
 
        - wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do komór
          zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach ),
 
        - tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są urządzenia
          oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i ozdobne, łamane
          młode drzewka, niszczone ławki ,urządzenia zabawowe, kosze na
          odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
 
         
       
      Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2017 przedstawiono w załączniku
      nr 2 - "dewastacje w 2017 roku". 
      ZAŁĄCZNIK nr 2: 
      PLIK DO POBRANIA: 
      
      Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
      Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
      oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
      sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
      lat ubiegłych. 
      W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb ,jak również
      przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
      stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji. 
      Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
      dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
      dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011. 
      W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
      zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012. 
      W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja urządzeń
      sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty usuwania dewastacji
      wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
      dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013. 
      W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł -
      zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014. 
      W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł . W
      wyniku podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
      Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
      zmniejszenie kosztów dewastacji w stosunku do roku 2015 tj. o 26,56 %. 
      W roku 2017 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.157 zł i w
      wyniku podejmowanych od lat interwencji przez służby Straży Miejskiej ,
      Policji oraz służby techniczne Spółdzielni koszty te utrzymały się
      na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. 
      Z powyższej kwoty odzyskano wypłaty odszkodowań z tytułu
      "dewastacji" w wysokości 10.783 zł , w ramach umowy zawartej z
      TU S.A. UNIQA. 
      Porównując dane dot. wartości usuwanych dewastacji w poszczególnych
      latach ( od roku 2005 ) stwierdza się znaczny spadek tych wartości . Wpływ
      na stopniowe sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m.
      innymi : 
      
        - wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich klatkach
          schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów usuwania
          dewastacji
 
        - wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
          ich obciążają, 
 
        - bieżąca współpraca z mieszkańcami,
 
        - bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
 
        - edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród
          mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
          przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach schodowych
          , jak również na stronie internetowej Spółdzielni.
 
       
         
      INFORMACJA 
      o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2016 r. 
      Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
      lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych. 
      Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
      orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
      usunięcia skutków dewastacji. 
      Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
      dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
      nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
      roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
      parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
      do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w  załączniku nr
      1  - koszty dewastacji w latach 2005 - 2016 . 
        
      ZAŁĄCZNIK nr 2: 
      PLIK DO POBRANIA: 
      
        
      W 2016 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
      
        - kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w kabinach ,
          zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty drewniane, wewnątrz
          kabin dźwigów, itp.)
 
        - klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
          napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże klamek okiennych,
          niszczone nowo zamontowane okna PCV, kradzione są uszczelki z okien
          ),
 
        - instalacje elektryczne ( kradzieże przewodów elektrycznych w
          piwnicach i komorach zsypowych, niszczone są lampy, wyłączniki,
          czujniki ruchu, szafki z licznikami itp.),
 
        - napisy na ścianach zewnętrznych budynków w szczególności w tzw.
          "tunelach", napisy na boksach śmietnikowych i drzwiach do
          komór zsypowych itp.
 
        - drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
          samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
          farbami lub mazakami tablice rozmówne domofonów itp. ),
 
        - skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
          skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
          reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
 
        - wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do komór
          zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach ),
 
        - tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są urządzenia
          oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i ozdobne, łamane
          młode drzewka, niszczone ławki ,urządzenia zabawowe, kosze na
          odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
 
         
       
      Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2016 przedstawiono w załączniku
      nr 2 - "dewastacje w 2016 roku". 
      Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
      Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
      oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
      sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
      lat ubiegłych. 
      W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb ,jak również
      przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
      stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji. 
      Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
      dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
      dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011. 
      W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
      zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012. 
      W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja urządzeń
      sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty usuwania dewastacji
      wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
      dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013. 
      W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł -
      zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014. 
      W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł . W
      wyniku podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
      Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
      zmniejszenie kosztów dewastacji w stosunku do roku 2015 tj. o 26,56 %. 
      Porównując dane dot. wartości usuwanych dewastacji w poszczególnych
      latach ( od roku 2005 ) stwierdza się znaczny spadek tych wartości . Wpływ
      na stopniowe sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m.
      innymi : 
      
        - wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich klatkach
          schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów usuwania
          dewastacji
 
        - wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
          ich obciążają,
 
        - bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
 
        - edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród
          mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
          przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach schodowych
          , jak również na stronie internetowej Spółdzielni.
 
         
       
        
       
        
      INFORMACJA  
      o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2015 r. 
      Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
      lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych. 
      Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
      orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
      usunięcia skutków dewastacji. 
      Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
      dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
      nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
      roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
      parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
      do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w załączniku nr
      1 - koszty dewastacji w latach 2005 - 2015 . 
      W 2015 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje: 
      
        - kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w kabinach ,
          zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty drewniane, wewnątrz
          kabin dźwigów wykonywane są napisy o różnych treściach, itp.)
 
        - klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
          napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże klamek okiennych,
          niszczone nowo zamontowane okna PCV, kradzione są uszczelki z okien
          ),
 
        - instalacje elektryczne ( kradzieże przewodów elektrycznych w
          piwnicach i komorach zsypowych, lamp, wyłączników itp.),
 
        - napisy na ścianach zewnętrznych budynków w szczególności w tzw.
          "tunelach", napisy na boksach śmietnikowych itp.
 
        - drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
          samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
          farbami lub mazakami tablice rozmówne domofonów itp. ),
 
        - skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
          skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
          reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
 
        - wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do komór
          zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach ),
 
        - tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są urządzenia
          oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i ozdobne, łamane
          młode drzewka, niszczone ławki ,urządzenia zabawowe, kosze na
          odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
 
       
      W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł i
      pomimo podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
      Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
      nieznaczne ich zmniejszenie w stosunku do roku 2014 tj. o 0,84%. 
      Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
      Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
      oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
      sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
      lat ubiegłych. 
      W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb, jak również
      przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
      stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji. 
       
       
        
       
      
      Wybrane przykłady dewastacji 
       
      
        
       |