INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2023 r.
Zarządzający Spółdzielnią Mieszkaniową
„Podzamcze” w Wałbrzychu oraz pracownicy kładą duży
nacisk na to by tereny będące w naszej obsłudze spełniały nie tylko
swoją podstawową, mieszkalną funkcję. Dbałość o czystość oraz o
przyjemne otoczenie jest priorytetowym celem pracowników Spółdzielni.
Zagospodarowane tereny zielone, obiekty sportowe, parki, piękne place
zabaw, są ważne by czuć się dobrze w miejscu swojego zamieszkania.
Lecz mylne jest twierdzenie, że za całą piękną i przyjemną
oprawę naszego Osiedla odpowiedzialni są tylko Zarządzający i
pracownicy, bo jest to nasze wspólne dobro, za które wspólnie
odpowiadamy mniej lub bardziej bezpośrednio.
Niestety dewastacje i akty wandalizmu w zarządzanym obszarze zarówno
w budynkach jak i na
terenach osiedlowych
nie należą do rzadkości.
Najczęstszymi przypadkami dewastacji w zasobach Spółdzielni w
2023r. były: elewacje budynków i klatki schodowe ( graffiti ), bramy
przesuwne do parkingów zamkniętych wraz z napędem , windy osobowe,
drzwi wejściowe do budynków i drzwi wiatrołapów, stolarka okienna z
PCV , urządzenia zabawowe na placach zabaw, ogrodzenia, kosze na
odpadki, tablice zawierające regulaminy, lampy oświetlenia parkowego.
Dewastowana jest również roślinność. Nowo nasadzone drzewa, krzewy
i inne rośliny są kradzione, niszczone, wyłamywane. Jednym słowem
wszystko, co można wyrwać, urwać, rozbić i zniszczyć.
W
2023 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
-
kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy w kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony
kaset dyspozycji oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje,
wybijane szyby w drzwiach dźwigów,
itp.)
-
klatki
schodowe (niszczona
jest malatura i tynki – napisy, graffiti, kradzieże klamek z
okien, kradzione są
też uszczelki z okien ),
-
instalacje
elektryczne
( niszczone są instalacje elektryczne przede wszystkim w
piwnicach , niszczone są lampy,
wyłączniki, czujniki
ruchu, szafki oraz
zamknięcia szafek z licznikami,
kradzione są żarówki
a także kamery monitoringu itp.),
-
graffiti
na ścianach
zewnętrznych budynków również ostatnio docieplonych na
klatkach schodowych (
XI p. ) oraz napisy
na portalach,
-
drzwi
wejściowe do
budynków (
niszczone są
panele drzwi,
samozamykacze , niszczone i kradzione są
uszczelki, stopki i odbojnice, malowane
sprayami lub mazakami panele zewnętrzne drzwi, tablice
domofonów, niszczona jest
elektronika itp.
),
-
skrzynki pocztowe
EURO ( wyrywane są drzwiczki
poszczególnych skrytek,
niszczone są zamki
) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone
przy wejściach do budynków,
-
wsypy i
portale (
kradzieże lub
niszczenie zamków
drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy
portalach ),
-
tereny zielone + parki + parkingi
i mała
architektura ( niszczone
są urządzenia oświetlenia
parkowego, lampy, bramy przesuwne do parkingów
zamkniętych , drzewa,
krzewy ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe,
kosze na odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe),
Lokalizacje dewastacji i
ich koszt w roku 2023 przedstawiono w załączniku nr 2 o nazwie
„dewastacje w 2023 roku”.
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są
przez Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
interwencji oraz interwencji służb technicznych
Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na
terenach, są w pewnym stopniu ograniczane, natomiast zwiększył się
zakres dokonywanych dewastacji (graffiti na elewacjach budynków i
klatkach schodowych , niszczenie bram przesuwnych do parkingów, kradzieże
kamer monitoringów, niszczenie całych skrzydeł drzwi wejściowych
itp. ), co powoduje
także znacznie wyższe
koszty ponoszone
na likwidację skutków tych dewastacji.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych
wydatkowane w celu usunięcia skutków
dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji m. innymi w zakresie: roboty ogólnobudowlane , roboty
stolarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw, parków,
roboty stolarskie w dźwigach, roboty ślusarskie w budynkach, na
terenach nieruchomości, placów zabaw, parków, roboty szklarskie,
naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych do budynków.
Wyniki powyższych
działań przedstawiono
w załączniku
nr 1 - koszty
dewastacji w latach 2005 – 2023 .
Na przestrzeni
ostatnich kilku lat
koszty te kształtowały się
następująco :
- Łączna (przybliżona)
kwota przeznaczona na
usuwanie skutków dewastacji
w roku 2012 wyniosła – 191.635 zł zmniejszenie
kosztów dewastacji o 11,5% w
stosunku do roku 2011.
- W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
151.627 zł - zmniejszenie kosztów dewastacji o
20,88% w
stosunku do roku 2012.
- W roku 2014 ze
względu na
dewastacje o dużym
zakresie ( dewastacja urządzeń
sterowniczych oświetlenia parkowego
+ pożar ) koszty usuwania dewastacji
wzrosły i
wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
dewastacji o 5,18% w stosunku
do roku 2013.
- W roku 2015 koszty
usuwania dewastacji
wyniosły ok. 158.136 zł – zmniejszenie kosztów
dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
- W
roku 2016
koszty usuwania dewastacji wyniosły
ok. 116.131 zł -
zmniejszenie kosztów dewastacji
o 26,56% w stosunku do roku 2015.
- W
roku 2017
koszty usuwania
dewastacji wyniosły
ok. 116.157 zł -
koszty te utrzymały się na podobnym poziomie
jak w roku 2016.
- W
roku 2018
koszty usuwania
dewastacji wyniosły ok. 91.905 zł
- zmniejszenie kosztów dewastacji o
20,88% w stosunku do
roku 2017.
- W
roku 2019 koszty
usuwania dewastacji wyniosły
ok. 91.713,08 zł -
koszty te utrzymały się
na podobnym poziomie jak
w roku 2018.
- W
roku 2020 koszty
usuwania dewastacji wyniosły
ok. 146 009,16 zł -
zwiększone koszty w porównaniu do roku 2019 to przede wszystkim
koszty likwidacji skutków pożarów. Wartość szkód
spowodowanych pożarami jakie miały miejsce
w budynkach to kwota 79.641,72 zł. Przyczyny pożarów nie są
znane, obejmują pomieszczenia piwniczne, komorę zsypową, klatki
schodowe.
- W
roku 2021 koszty
usuwania dewastacji wyniosły
ok. 86 706,10 – w tym
kwota dewastacji w
budynkach i
na terenach
to 67.769,96 zł, natomiast koszty
likwidacji skutków pożaru to kwota 24 561,03 zł.
- W
roku 2022 koszty
usuwania dewastacji wyniosły ok. 69.203,81 zł -
zmniejszenie kosztów
dewastacji o 20,16% w stosunku do roku 2021.
- W
roku 2023 koszty
usuwania dewastacji
wyniosły ok. 95.368,33zł – zwiększenie kosztów
dewastacji o 37,81 % w
stosunku do roku 2022.
Spółdzielnia
posiada odpowiednie polisy ubezpieczeniowe, chroniące mienie przed
skutkami dewastacji i wandalizmu.
Z
tytułu tych dewastacji w zasobach mieszkaniowych, w ramach umowy
zawartej z TU S.A. UNIQA na dzień 31.12.2023 r.
odzyskano wypłaty odszkodowań
w wysokości 46.498,30
zł.
Część spraw w
zakresie likwidacji skutków dewastacji powstałych w roku 2023, za które
otrzymano odszkodowania będzie realizowana w roku 2024.
Porównując dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
latach od roku 2011 stwierdza się
znaczny spadek tych
wartości. Wpływ na stopniowe sukcesywne ograniczanie
przypadków dewastacji mają
m. innymi :
1/
wykonanie w 2011
roku instalacji domofonowej
na wszystkich
klatkach schodowych
po czym
zaobserwowano wyraźny
spadek kosztów
usuwania dewastacji
2/
wzrost świadomości mieszkańców, że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
3/
bieżąca współpraca z
mieszkańcami,
4/
bieżąca współpraca z
Policją i Strażą Miejską.
5/
edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów
wśród mieszkańców.
Wałbrzych, 16.01.2024 r.
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2022r.
Zarządzający Spółdzielnią Mieszkaniową
„Podzamcze” w Wałbrzychu oraz pracownicy kładą duży
nacisk na to by tereny będące w naszej obsłudze spełniały nie tylko
swoją podstawową, mieszkalną funkcję. Dbałość o czystość oraz o
przyjemne otoczenie jest priorytetowym celem pracowników Spółdzielni.
Zagospodarowane tereny zielone, obiekty sportowe, parki, piękne place
zabaw, są ważne by czuć się dobrze w miejscu swojego zamieszkania.
Lecz mylne jest twierdzenie, że za całą piękną i przyjemną
oprawę naszego Osiedla odpowiedzialni są tylko Zarządzający i
pracownicy, bo jest to nasze wspólne dobro, za które wspólnie
odpowiadamy mniej lub bardziej bezpośrednio.
Niestety dewastacje i akty wandalizmu w zarządzanym obszarze zarówno
w budynkach jak i na
terenach osiedlowych
nie należą do rzadkości.
Najczęstszymi przypadkami dewastacji w zasobach Spółdzielni są
niszczone windy osobowe, wybite szyby i panele w drzwiach wejściowych
do budynków, dewastacje klamek i różnego rodzaju uchwytów,
dewastacje placów zabaw, urządzeń zabawowych, ogrodzeń, koszy na
odpadki, tablic zawierających regulaminy, lamp oświetlenia parkowego.
Dewastowana jest również roślinność. Nowo nasadzone drzewa, krzewy
i inne rośliny są kradzione, niszczone, wyłamywane. Jednym słowem
wszystko, co można wyrwać, urwać, rozbić i zniszczyć.
W
2022 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
·
kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy w kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony
kaset dyspozycji oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje,
wybijane szyby w drzwiach dźwigów,
itp.)
·
klatki
schodowe (niszczona
jest malatura i tynki – napisy,
kradzieże klamek z okien, kradzione
są też uszczelki z
okien ),
·
instalacje
elektryczne
( niszczone są instalacje elektryczne przede wszystkim w
piwnicach , niszczone są lampy,
wyłączniki, czujniki
ruchu, szafki oraz zamknięcia
szafek z licznikami,
kradzione są żarówki
itp.),
·
graffiti na
ścianach zewnętrznych
budynków również ostatnio docieplonych oraz
napisy na portalach,
·
drzwi
wejściowe do
budynków (
niszczone są
panele drzwi,
samozamykacze , niszczone i kradzione są
uszczelki, stopki i odbojnice, malowane
sprayami lub mazakami panele zewnętrzne drzwi, tablice
domofonów, niszczona jest elektronika
itp. ),
·
skrzynki pocztowe
EURO ( wyrywane są drzwiczki
poszczególnych skrytek,
niszczone są zamki
) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone
przy wejściach do budynków,
·
wsypy i
portale (
kradzieże lub niszczenie
zamków drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury
spustowe przy portalach ),
·
tereny zielone + parki
i mała architektura
( niszczone są urządzenia
oświetlenia parkowego,
lampy, drzewa,
krzewy ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze
na odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe),
Lokalizacje dewastacji i
ich koszt w roku 2022 przedstawiono w załączniku nr 2 o nazwie „dewastacje
w 2022 roku” < (PLIK DO POBRANIA).
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są
przez Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
interwencji oraz interwencji służb technicznych
Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na
terenach, są sukcesywnie ograniczane,
co powoduje także
zmniejszenie kosztów ponoszonych
na likwidację skutków
tych dewastacji.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych
wydatkowane w celu
usunięcia skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji m. innymi w zakresie: roboty stolarskie w budynkach, na
terenach nieruchomości, placów zabaw, parków, roboty stolarskie w dźwigach,
roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów
zabaw, parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa
drzwi wejściowych do budynków. Wyniki
powyższych działań
przedstawiono w załączniku
nr 1 - koszty
dewastacji w latach 2005 – 2022 .
Na przestrzeni
ostatnich kilku lat
koszty te kształtowały się
następująco :
- Łączna (przybliżona)
kwota przeznaczona na
usuwanie skutków dewastacji
w roku 2012 wyniosła – 191.635 zł zmniejszenie
kosztów dewastacji o 11,5% w
stosunku do roku 2011.
- W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
151.627 zł - zmniejszenie kosztów dewastacji o
20,88% w
stosunku do roku 2012.
- W roku 2014 ze
względu na
dewastacje o dużym
zakresie ( dewastacja urządzeń
sterowniczych oświetlenia parkowego
+ pożar ) koszty usuwania dewastacji
wzrosły i
wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
dewastacji o 5,18% w stosunku
do roku 2013.
- W roku 2015 koszty
usuwania dewastacji
wyniosły ok. 158.136 zł – zmniejszenie kosztów
dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
- W
roku 2016
koszty usuwania dewastacji wyniosły
ok. 116.131 zł -
zmniejszenie kosztów dewastacji
o 26,56% w stosunku do roku 2015.
- W
roku 2017
koszty usuwania
dewastacji wyniosły
ok. 116.157 zł -
koszty te utrzymały się na podobnym poziomie
jak w roku 2016.
- W
roku 2018
koszty usuwania
dewastacji wyniosły ok. 91.905 zł
- zmniejszenie kosztów dewastacji o
20,88% w stosunku do
roku 2017.
- W
roku 2019 koszty
usuwania dewastacji wyniosły
ok. 91.713,08 zł -
koszty te utrzymały się
na podobnym poziomie jak
w roku 2018.
- W
roku 2020 koszty
usuwania dewastacji wyniosły
ok. 146 009,16 zł -
zwiększone koszty w porównaniu do roku 2019 to przede wszystkim
koszty likwidacji skutków pożarów. Wartość
szkód spowodowanych pożarami
jakie miały miejsce w
budynkach to kwota
79.641,72 zł. Przyczyny pożarów nie są znane, obejmują
pomieszczenia piwniczne, komorę zsypową, klatki schodowe.
- W roku
2021 koszty usuwania dewastacji
wyniosły
ok. 86 706,10 – w tym
kwota dewastacji w
budynkach i na
terenach to 67.769,96
zł, natomiast
koszty likwidacji skutków pożaru to kwota 24 561,03 zł.
- W roku 2022
koszty usuwania dewastacji wyniosły
ok. 69.203,81 zł - zmniejszenie
kosztów dewastacji o
20,16% w stosunku do roku 2022.
Spółdzielnia
posiada odpowiednie polisy ubezpieczeniowe, chroniące mienie przed
skutkami dewastacji i wandalizmu. Ale składki za powyższe
ubezpieczenia obliczane są wprost proporcjonalnie do szkodowości w
zasobach Spółdzielni. Jednym słowem im wyższa szkodowość, tym wyższa
składka z tytułu ubezpieczenia.
Z
tytułu tych dewastacji w ramach umowy zawartej z TU S.A. UNIQA
na dzień 31.12.2022 r. odzyskano
wypłaty odszkodowań
w wysokości 10.260,91
zł.
Część
spraw w zakresie likwidacji skutków dewastacji powstałych w roku 2022,
za które otrzymano odszkodowania będzie realizowana w roku 2023.
Porównując dane dot.
kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych latach stwierdza się
znaczny spadek tych
wartości. Wpływ na stopniowe sukcesywne ograniczanie
przypadków dewastacji mają
m. innymi :
1/
wykonanie w 2011
roku instalacji domofonowej
na wszystkich
klatkach schodowych
po czym
zaobserwowano wyraźny
spadek kosztów
usuwania dewastacji
2/
wzrost świadomości mieszkańców, że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
3/
bieżąca współpraca z
mieszkańcami,
4/
bieżąca współpraca z
Policją i Strażą Miejską.
5/
edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów
wśród mieszkańców.
Wałbrzych, 20.01.2023 r.
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2021r.
Zarządzający Spółdzielnią Mieszkaniową
„Podzamcze” w Wałbrzychu oraz pracownicy kładą duży
nacisk na to by tereny będące w naszej obsłudze spełniały nie tylko
swoją podstawową, mieszkalną funkcję. Dbałość o czystość oraz o
przyjemne otoczenie jest priorytetowym celem pracowników Spółdzielni.
Zagospodarowane tereny zielone, obiekty sportowe, parki, piękne place
zabaw, są ważne by czuć się dobrze w miejscu swojego zamieszkania.
Lecz mylne jest twierdzenie, że za całą piękną i przyjemną
oprawę naszego Osiedla odpowiedzialni są tylko Zarządzający i
pracownicy, bo jest to nasze wspólne dobro, za które wspólnie
odpowiadamy mniej lub bardziej bezpośrednio.
Niestety dewastacje i akty wandalizmu w zarządzanym obszarze zarówno
w budynkach jak i na
terenach osiedlowych
nie należą do rzadkości.
Najczęstszymi przypadkami dewastacji w zasobach Spółdzielni są
niszczone windy osobowe, wybite szyby i panele w drzwiach wejściowych
do budynków, dewastacje klamek i różnego rodzaju uchwytów,
dewastacje placów zabaw, urządzeń zabawowych, ogrodzeń, koszy na
odpadki, tablic zawierających regulaminy, lamp oświetlenia parkowego.
Dewastowana jest również roślinność. Nowo nasadzone drzewa, krzewy
i inne rośliny są kradzione, niszczone, wyłamywane. Jednym słowem
wszystko, co można wyrwać, urwać, rozbić i zniszczyć.
W
2021 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
·
kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy w kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony
kaset dyspozycji oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje,
wybijane szyby w drzwiach dźwigów,
itp.)
·
klatki
schodowe, również te
pomalowane w ostatnim okresie ( napisy, niszczona malatura i tynki,
kradzieże klamek , kradzione są
też uszczelki z okien ),
·
instalacje
elektryczne
( niszczone są instalacje elektryczne przede wszystkim w
piwnicach , niszczone są lampy,
wyłączniki, czujniki
ruchu, szafki oraz zamknięcia
szafek z licznikami,
kradzione są żarówki
itp.),
·
graffiti na
ścianach zewnętrznych
budynków i portalach, na boksach śmietnikowych
i drzwiach do komór zsypowych.
·
drzwi
wejściowe do
budynków (
niszczone są
panele drzwi,
samozamykacze , kradzione są
uszczelki, malowane sprayami
lub mazakami panele
zewnętrzne, tablice domofonów,
niszczona jest elektronika
itp. ),
·
skrzynki pocztowe
EURO ( wyrywane są drzwiczki
poszczególnych skrytek,
niszczone są zamki
) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone
przy wejściach do budynków,
·
wsypy i
portale (
kradzieże lub niszczenie
zamków drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury
spustowe przy portalach ),
◦
tereny zielone + parki
i mała architektura
( niszczone są urządzenia
oświetlenia parkowego,
lampy, drzewa,
krzewy ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze
na odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe),
·
pożary (uszkodzenie nowej elewacji i stolarki
budowlanej w wyniku pożaru).
Lokalizacje dewastacji i
ich koszt w roku 2021 przedstawiono w załączniku nr 2 o nazwie
„dewastacje w 2021 roku”.
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są
przez Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
interwencji oraz interwencji służb technicznych
Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na
terenach, są sukcesywnie ograniczane,
co powoduje także
zmniejszenie kosztów ponoszonych
na likwidację skutków
tych dewastacji.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych
wydatkowane w celu
usunięcia skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji w zakresie: roboty stolarskie w budynkach, na terenach
nieruchomości, placów zabaw, parków, roboty stolarskie w dźwigach,
roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów
zabaw, parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa
drzwi wejściowych do budynków. Wyniki
powyższych działań
przedstawiono w
załączniku nr 1
- koszty dewastacji w
latach 2005 – 2021 .
Na przestrzeni
ostatnich kilku lat
koszty te kształtowały się
następująco :
- Łączna (przybliżona)
kwota przeznaczona na
usuwanie skutków dewastacji w roku 2012 wyniosła – 191.635 zł zmniejszenie
kosztów dewastacji o 11,5% w
stosunku do roku 2011.
- W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
151.627 zł - zmniejszenie kosztów dewastacji o
20,88% w
stosunku do roku 2012.
- W roku 2014 ze
względu na
dewastacje o dużym
zakresie ( dewastacja urządzeń
sterowniczych oświetlenia parkowego
+ pożar ) koszty usuwania dewastacji
wzrosły i
wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
dewastacji o 5,18% w stosunku
do roku 2013.
- W roku 2015 koszty
usuwania dewastacji
wyniosły ok. 158.136 zł – zmniejszenie kosztów
dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
- W
roku 2016
koszty usuwania dewastacji wyniosły
ok. 116.131 zł -
zmniejszenie kosztów dewastacji
o 26,56% w stosunku do roku 2015.
- W
roku 2017
koszty usuwania
dewastacji wyniosły
ok. 116.157 zł -
koszty te utrzymały się na podobnym poziomie
jak w roku 2016.
- W
roku 2018
koszty usuwania
dewastacji wyniosły ok. 91.905 zł
- zmniejszenie kosztów dewastacji o
20,88% w stosunku do
roku 2017.
- W
roku 2019 koszty
usuwania dewastacji wyniosły
ok. 91.713,08 zł -
koszty te utrzymały się
na podobnym poziomie jak
w roku 2018.
- W
roku 2020 koszty
usuwania dewastacji wyniosły
ok. 146 009,16 zł -
zwiększone koszty w porównaniu do roku 2019 to przede wszystkim
koszty likwidacji skutków pożarów. Wartość
szkód spowodowanych pożarami
jakie miały miejsce w
budynkach to kwota
79.641,72 zł. Przyczyny pożarów nie są znane, obejmują
pomieszczenia piwniczne, komorę zsypową, klatki schodowe.
- W roku
2021 koszty usuwania dewastacji
wyniosły
ok. 86 706,10 – w tym
kwota dewastacji w
budynkach i na
terenach to 67.769,96
zł, natomiast
koszty likwidacji skutków pożaru to kwota 24 561,03 zł.
Na
skierowane przez Spółdzielnię zawiadomienie do Policji o ustalenie,
ściganie i ukaranie sprawcy
pożaru uzyskano
pisemną odpowiedź, „że wszelkie informacje odnośnie
zdarzenia w dniu 16.03.2021r. dotyczące pożaru samochodu przy ul.
Hetmańskiej 1, zostaną udostępnione Towarzystwu Ubezpieczeń któremu
szkoda została zgłoszona”.
Spółdzielnia
posiada odpowiednie polisy ubezpieczeniowe, chroniące mienie przed
skutkami dewastacji i wandalizmu. Ale składki za powyższe
ubezpieczenia obliczane są wprost proporcjonalnie do szkodowości w
zasobach Spółdzielni. Jednym słowem im wyższa szkodowość, tym wyższa
składka z tytułu ubezpieczenia.
Z
tytułu tych dewastacji w ramach umowy zawartej z TU S.A. UNIQA
na dzień 31.12.2021 r. odzyskano
wypłaty odszkodowań
w wysokości 21
033,60 zł.
Część
spraw w zakresie likwidacji skutków dewastacji powstałych w roku 2021
za które otrzymano odszkodowania jest w trakcie
realizacji.
Porównując dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
latach stwierdza się
znaczny spadek tych
wartości. Wpływ na stopniowe sukcesywne ograniczanie
przypadków dewastacji mają
m. innymi :
1/
wykonanie w 2011
roku instalacji domofonowej
na wszystkich
klatkach schodowych
po czym
zaobserwowano wyraźny
spadek kosztów
usuwania dewastacji
2/
wzrost świadomości mieszkańców, że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
3/
bieżąca współpraca z
mieszkańcami,
4/
bieżąca współpraca z
Policją i Strażą Miejską.
5/ edukacja prowadzona
przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród mieszkańców
oraz
informacji o powstałych dewastacjach przekazywanych w formie ogłoszeń
na tablicach w
klatkach schodowych, jak również na
stronie internetowej Spółdzielni.
Wałbrzych, 25.01.2022 r.
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2020 r.
Problem
dewastacji
występuje na
terenie całego
osiedla od
wielu już
lat zarówno w
budynkach jak
i na terenach
osiedlowych.
Spółdzielnia od 2005
roku podjęła próbę
oszacowania skali
zjawiska orientacyjnie
określając koszty robót remontowych
wydatkowane w
celu usunięcia
skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5
ewidencje robót po
dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie
w dźwigach,
roboty ślusarskie
w budynkach, na terenach nieruchomości,
placów zabaw, parków, roboty
szklarskie, naprawa
skrzynek pocztowych,
naprawa drzwi wejściowych
do budynków. Wyniki
powyższych działań
przedstawiono w załączniku
nr 1 - koszty dewastacji w
latach 2005 – 2020 .
W
2020 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
·
kabiny dźwigów ( niszczone są : lampy w
kabinach, amortyzatory, ruchome progi, krzywki, osłony kaset dyspozycji
oraz wezwań , przyciski piętrowe, instrukcje, wybijane szyby w
drzwiach dźwigów,
itp.)
·
klatki
schodowe, również te
pomalowane w ostatnim okresie ( napisy, niszczona malatura i tynki,
kradzieże klamek , kradzione są
też uszczelki z okien ),
·
instalacje
elektryczne ( niszczone
są instalacje elektryczne przede wszystkim w piwnicach , niszczone są
lampy, wyłączniki, czujniki ruchu, szafki oraz
zamknięcia szafek z licznikami,
kradzione są żarówki
itp.),
·
graffiti na
ścianach zewnętrznych
budynków i portalach, na boksach śmietnikowych
i drzwiach do komór zsypowych.
·
drzwi
wejściowe do
budynków (
niszczone są
panele drzwi,
samozamykacze , kradzione są
uszczelki, malowane sprayami
lub mazakami panele
zewnętrzne, tablice domofonów,
niszczona jest elektronika
itp. ),
·
skrzynki pocztowe
EURO (
wyrywane są drzwiczki poszczególnych
skrytek, niszczone są
zamki ) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone
przy wejściach do budynków,
·
wsypy i
portale (
kradzieże lub niszczenie
zamków drzwi do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury
spustowe przy portalach ),
·
tereny zielone + parki
i mała architektura
( niszczone są urządzenia
oświetlenia parkowego,
lampy, krzewy żywopłotów
i ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze na odpadki,
metalowe elementy ogrodzeniowe),
·
pożary ( w pomieszczeniach piwnicznych , na
klatkach schodowych, w komorze zsypowej)
Lokalizacje dewastacji
i ich koszt w
roku 2020
przedstawiono w załączniku
nr 2 - „dewastacje
w 2020 roku”
PLIK DO POBRANIA:
Przypadki kradzieży oraz dewastacji
w budynkach zgłaszane są
przez Spółdzielnię do Policji i
Straży Miejskiej. W wyniku
tych interwencji
oraz interwencji służb technicznych
Spółdzielni przypadki dewastacji i kradzieży
w budynkach
i na terenach , są sukcesywnie
ograniczane , co powoduje także
zmniejszenie kosztów ponoszonych
na likwidację skutków
tych dewastacji.
Na przestrzeni ostatnich
kilku lat koszty te kształtowały
się następująco :
Łączna ( przybliżona ) kwota
przeznaczona na
usuwanie skutków dewastacji
w roku 2012 wyniosła
– 191.635 zł zmniejszenie
kosztów dewastacji o 11,5% w
stosunku do roku 2011.
W roku 2013 koszty usuwania dewastacji
wyniosły ok. 151.627 zł, - zmniejszenie kosztów
dewastacji o 20,88%
w stosunku do roku
2012.
W roku 2014 ze
względu na
dewastacje o
dużym zakresie
( dewastacja urządzeń
sterowniczych oświetlenia parkowego
+ pożar ) koszty
usuwania dewastacji wzrosły
i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie
kosztów dewastacji o 5,18%
w
stosunku do roku 2013.
W roku 2015 koszty
usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł –
zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
W
roku 2016
koszty usuwania
dewastacji wyniosły
ok. 116.131 zł -
zmniejszenie kosztów
dewastacji o 26,56% w
stosunku do roku 2015.
W
roku 2017
koszty usuwania
dewastacji wyniosły
ok. 116.157 zł
- koszty te
utrzymały się na podobnym poziomie
jak w roku 2016.
W
roku 2018
koszty usuwania
dewastacji wyniosły
ok. 91.905 zł - zmniejszenie
kosztów dewastacji
o 20,88% w stosunku
do roku 2017.
W
roku 2019 koszty
usuwania dewastacji
wyniosły ok.
91.713,08 zł - koszty
te utrzymały się na podobnym poziomie
jak w roku 2018.
W
roku 2020 koszty usuwania
dewastacji wyniosły
ok.146.009,16 zł – w
tym kwota dewastacji
w budynkach
i na
terenach to
66.367,44 zł , natomiast wartość
szkód spowodowanych
pożarami jakie miały miejsce w budynkach to
kwota 79.641,72 zł.
Przyczyny pożarów nie są znane, obejmują pomieszczenia piwniczne,
komorę zsypową, klatki schodowe.
Na skierowane przez Spółdzielnię
zawiadomienie do
Policji o ustalenie, ściganie i
ukaranie sprawcy
pożaru wydano
postanowienie o
odmowie wszczęcia
dochodzenia , które również
zostało zatwierdzone
przez Prokuraturę
Rejonową w
Wałbrzychu.
W uzasadnieniu wydanego postanowienia
podano , iż wysoce prawdopodobne jest,
że doszło
do nieumyślnego
zaprószenia ognia,
a nie
do celowego
podpalenia.
Ze względu
na skutki pożarów koszty usuwania
dewastacji wzrosły
o 54.296,08 zł
tj. o 59,20 %
w stosunku do roku
2019.
Z
tytułu tych dewastacji w ramach
umowy zawartej z TU S.A. UNIQA
odzyskano wypłaty
odszkodowań w
wysokości 32.664,74
zł, część spraw
jest w trakcie szacowania
szkód - oczekujemy na decyzje o
wysokości wypłat.
Porównując dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
latach stwierdza
się znaczny spadek
tych wartości . Wpływ na
stopniowe sukcesywne
ograniczanie przypadków dewastacji
mają m. innymi :
1/ wykonanie
w 2011 roku instalacji
domofonowej na
wszystkich klatkach
schodowych po czym
zaobserwowano wyraźny spadek
kosztów usuwania
dewastacji
2/ wzrost
świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
3/ bieżąca
współpraca z
mieszkańcami,
4/ bieżąca
współpraca z Policją i
Strażą Miejską.
5/ edukacja
prowadzona przez
pracowników działu
BE w
formie rozmów
wśród
mieszkańców oraz
informacji o
powstałych dewastacjach przekazywanych w
formie
ogłoszeń
na tablicach w klatkach schodowych , jak również
na stronie internetowej Spółdzielni.
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2019 r.
Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali
zjawiska orientacyjnie określając koszty robót remontowych
wydatkowane w celu usunięcia skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów
zabaw, parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa
drzwi wejściowych do budynków. Wyniki powyższych działań
przedstawiono w załączniku nr 1 - koszty dewastacji w latach 2005 -
2019 .
W 2019 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
- kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w
kabinach , zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty
drewniane lub metalowe wewnątrz kabin dźwigów, amortyzatory,
ruchome progi, przyciski w kasetach wezwań, wybijane szyby w
drzwiach dźwigów, itp.)
- klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie
( napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże lub podpalanie
skrzydeł okiennych PCV, kradzieże klamek , kradzione są też
uszczelki z okien ),
- instalacje elektryczne ( niszczone są instalacje
elektryczne przede wszystkim w piwnicach , niszczone są lampy, wyłączniki,
czujniki ruchu, szafki oraz zamknięcia szafek z licznikami itp.),
- graffiti na ścianach zewnętrznych i szczytach budynków,
w tym również tych po termomodernizacji , w tzw."tunelach",
na boksach śmietnikowych i drzwiach do komór zsypowych.
- drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
samozamykacze , kradzione są uszczelki, malowane sprayami lub
mazakami panele zewnętrzne, tablice domofonów, niszczona jest
elektronika itp. ),
- skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
skrytek, , niszczone są zamki ) oraz kieszenie reklamowe
umieszczone przy wejściach do budynków,
- wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi
do komór zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy
portalach ),
- tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są
urządzenia oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i
ozdobne, niszczone są ławki, urządzenia zabawowe, kosze na
odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2019 przedstawiono w załączniku
nr 2 - "dewastacje w 2019 roku".
ZAŁĄCZNIK nr 2:
PLIK DO POBRANIA:
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych
interwencji oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni
przypadki dewastacji i kradzieży w budynkach i na terenach, w stosunku
do lat ubiegłych są sukcesywnie ograniczane , co powoduje także
zmniejszenie kosztów ponoszonych na likwidację skutków tych
dewastacji.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat koszty te kształtowały się następująco
:
Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011.
W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012.
W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja
urządzeń sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty
usuwania dewastacji wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło
zwiększenie kosztów dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013.
W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł
- zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł
- zmniejszenie kosztów dewastacji o 26,56% w stosunku do roku 2015.
W roku 2017 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.157 zł
- koszty te utrzymały się na podobnym poziomie jak w roku 2016.
W roku 2018 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 91.905 zł
- zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2017.
W roku 2019 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok.
91.713,08 zł - koszty te utrzymały się na podobnym poziomie jak w
roku 2018.
Zwrócić należy uwagę, że w porównaniu do wcześniejszych lat w
grupie robót stolarskich i szklarskich ze względu na wymianę dużej
ilości okien PCV na klatkach schodowych i w piwnicach nastąpiło
znaczne zmniejszenie kosztów dewastacji w tym obszarze.
Na wzrost kosztów dewastacji w grupie robót ogólnobudowlanych miały
dwa przypadki pożarów w wyniku podpalenia komór zsypowych oraz koszty
związane usunięciem graffiti na szczycie budynku po termomodernizacji.
Z tytułu tych dewastacji w ramach umowy zawartej z TU S.A. UNIQA
odzyskano wypłaty odszkodowań w wysokości 9.904,84 zł ,
Porównując dane dot. kosztów usuwanych dewastacji w poszczególnych
latach stwierdza się znaczny spadek tych wartości. Wpływ na stopniowe
sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m. innymi :
- wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich
klatkach schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów
usuwania dewastacji
- wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
- bieżąca współpraca z mieszkańcami,
- bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
- edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów
wśród mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach
schodowych , jak również na stronie internetowej Spółdzielni
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2018 r.
Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
usunięcia skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w załączniku nr
1 - koszty dewastacji w latach 2005 - 2018 .
W 2018 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
- kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w
kabinach , zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty
drewniane lub metalowe wewnątrz kabin dźwigów, amortyzatory,
ruchome progi, przyciski w kasetach wezwań, wybijane szyby w drzwiach
dźwigów, itp.)
- klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże lub podpalanie skrzydeł
okiennych PCV, kradzieże klamek , kradzione są też uszczelki z
okien ),
- instalacje elektryczne ( niszczone są instalacje elektryczne
przede wszystkim w piwnicach , niszczone są lampy, wyłączniki,
czujniki ruchu, szafki oraz zamknięcia szafek z licznikami itp.),
- graffiti na ścianach zewnętrznych i szczytach budynków, w
tym również tych po termomodernizacji , w tzw."tunelach",
na boksach śmietnikowych i drzwiach do komór zsypowych.
- drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
sprayami lub mazakami paneli zewnętrznych domofonów, niszczona jest
elektronika itp. ),
- skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
- wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do
komór zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach
),
- tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są
urządzenia oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i
ozdobne, niszczone ławki, urządzenia zabawowe, kosze na odpadki,
metalowe elementy ogrodzeniowe).
Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2018 przedstawiono w załączniku
nr 2 - "dewastacje w 2018 roku".
ZAŁĄCZNIK nr 2:
PLIK DO POBRANIA:
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
lat ubiegłych.
W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb ,jak również
przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji.
Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011.
W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012.
W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja
urządzeń sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty usuwania
dewastacji wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie
kosztów dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013.
W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł -
zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł .
W wyniku podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
zmniejszenie kosztów dewastacji w stosunku do roku 2015 tj. o 26,56 %.
W roku 2017 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.157 zł i
w wyniku podejmowanych od lat interwencji przez służby Straży Miejskiej
, Policji oraz służby techniczne Spółdzielni koszty te utrzymały się
na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym.
W roku 2018 koszty usuwania dewastacji ogółem wyniosły ok. 91.905
zł i uległy zmniejszeniu o 20,88% , co uzyskano w wyniku działań
podejmowanych od wielu już lat przez służby Straży Miejskiej , Policji
oraz służby techniczne Spółdzielni.
Zwracamy uwagę, że w obszarze placów zabaw w roku 2018 wzrosła kwota
przeznaczona na usuwanie skutków dewastacji. Wzrost w stosunku do
planowanej kwoty 5.000,00 zł wyniósł 23,99% - kwota wzrostu to 1.199,59
zł. Wpływ na powyższe może mieć zwiększająca się z roku na rok ilość
zakupionych i montowanych nowych elementów wyposażenia placów zabaw.
Dewastacje dotyczą najczęściej drobnych elementów urządzeń.
Z powyższej kwoty odzyskano wypłaty odszkodowań z tytułu
"dewastacji" w wysokości 5.295,88 zł , w ramach umowy
zawartej z TU S.A. UNIQA.
Porównując dane dot. wartości usuwanych dewastacji w poszczególnych
latach ( od roku 2005 ) stwierdza się znaczny spadek tych wartości . Wpływ
na stopniowe sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m.
innymi :
- wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich klatkach
schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów usuwania
dewastacji
- wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
- bieżąca współpraca z mieszkańcami,
- bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
- edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród
mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach schodowych
, jak również na stronie internetowej Spółdzielni.
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2017 r.
Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
usunięcia skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w załączniku nr
1 - koszty dewastacji w latach 2005 - 2017 .
W 2017 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
- kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w kabinach ,
zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty drewniane lub
metalowe wewnątrz kabin dźwigów, itp.)
- klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże skrzydeł okiennych PCV
oraz klamek , niszczone nowo zamontowane okna PCV, kradzione są
uszczelki z okien ),
- instalacje elektryczne ( niszczone są instalacje elektryczne przede
wszystkim w piwnicach i zsypach, niszczone są lampy, wyłączniki,
czujniki ruchu, szafki z licznikami itp.),
- napisy na ścianach zewnętrznych budynków w szczególności w tzw.
"tunelach", napisy na boksach śmietnikowych i drzwiach do
komór zsypowych itp.
- drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
sprayami lub mazakami tablice rozmowne domofonów, niszczona jest
elektronika itp. ),
- skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
- wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do komór
zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach ),
- tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są urządzenia
oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i ozdobne, łamane
młode drzewka, niszczone ławki ,urządzenia zabawowe, kosze na
odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2017 przedstawiono w załączniku
nr 2 - "dewastacje w 2017 roku".
ZAŁĄCZNIK nr 2:
PLIK DO POBRANIA:
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
lat ubiegłych.
W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb ,jak również
przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji.
Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011.
W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012.
W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja urządzeń
sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty usuwania dewastacji
wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013.
W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł -
zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł . W
wyniku podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
zmniejszenie kosztów dewastacji w stosunku do roku 2015 tj. o 26,56 %.
W roku 2017 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.157 zł i w
wyniku podejmowanych od lat interwencji przez służby Straży Miejskiej ,
Policji oraz służby techniczne Spółdzielni koszty te utrzymały się
na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym.
Z powyższej kwoty odzyskano wypłaty odszkodowań z tytułu
"dewastacji" w wysokości 10.783 zł , w ramach umowy zawartej z
TU S.A. UNIQA.
Porównując dane dot. wartości usuwanych dewastacji w poszczególnych
latach ( od roku 2005 ) stwierdza się znaczny spadek tych wartości . Wpływ
na stopniowe sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m.
innymi :
- wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich klatkach
schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów usuwania
dewastacji
- wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
- bieżąca współpraca z mieszkańcami,
- bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
- edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród
mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach schodowych
, jak również na stronie internetowej Spółdzielni.
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2016 r.
Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
usunięcia skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w załączniku nr
1 - koszty dewastacji w latach 2005 - 2016 .
ZAŁĄCZNIK nr 2:
PLIK DO POBRANIA:
W 2016 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
- kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w kabinach ,
zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty drewniane, wewnątrz
kabin dźwigów, itp.)
- klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże klamek okiennych,
niszczone nowo zamontowane okna PCV, kradzione są uszczelki z okien
),
- instalacje elektryczne ( kradzieże przewodów elektrycznych w
piwnicach i komorach zsypowych, niszczone są lampy, wyłączniki,
czujniki ruchu, szafki z licznikami itp.),
- napisy na ścianach zewnętrznych budynków w szczególności w tzw.
"tunelach", napisy na boksach śmietnikowych i drzwiach do
komór zsypowych itp.
- drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
farbami lub mazakami tablice rozmówne domofonów itp. ),
- skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
- wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do komór
zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach ),
- tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są urządzenia
oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i ozdobne, łamane
młode drzewka, niszczone ławki ,urządzenia zabawowe, kosze na
odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
Lokalizacje dewastacji i ich koszt w roku 2016 przedstawiono w załączniku
nr 2 - "dewastacje w 2016 roku".
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
lat ubiegłych.
W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb ,jak również
przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji.
Łączna ( przybliżona ) kwota przeznaczona na usuwanie skutków
dewastacji w roku 2012 wyniosła - 191.635 zł zmniejszenie kosztów
dewastacji o 11,5% w stosunku do roku 2011.
W roku 2013 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 151.627 zł, -
zmniejszenie kosztów dewastacji o 20,88% w stosunku do roku 2012.
W roku 2014 ze względu na dewastacje o dużym zakresie ( dewastacja urządzeń
sterowniczych oświetlenia parkowego + pożar ) koszty usuwania dewastacji
wzrosły i wyniosły ok. 159.476 zł, - nastąpiło zwiększenie kosztów
dewastacji o 5,18% w stosunku do roku 2013.
W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł -
zmniejszenie kosztów dewastacji o 0,84%w stosunku do roku 2014.
W roku 2016 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 116.131 zł . W
wyniku podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
zmniejszenie kosztów dewastacji w stosunku do roku 2015 tj. o 26,56 %.
Porównując dane dot. wartości usuwanych dewastacji w poszczególnych
latach ( od roku 2005 ) stwierdza się znaczny spadek tych wartości . Wpływ
na stopniowe sukcesywne ograniczanie przypadków dewastacji mają m.
innymi :
- wykonanie w 2011 roku instalacji domofonowej na wszystkich klatkach
schodowych po czym zaobserwowano wyraźny spadek kosztów usuwania
dewastacji
- wzrost świadomości mieszkańców ,że koszty dewastacji bezpośrednio
ich obciążają,
- bieżąca współpraca z Policją i Strażą Miejską.
- edukacja prowadzona przez pracowników działu BE w formie rozmów wśród
mieszkańców oraz informacji o powstałych dewastacjach
przekazywanych w formie ogłoszeń na tablicach w klatkach schodowych
, jak również na stronie internetowej Spółdzielni.
INFORMACJA
o dewastacjach w zasobach i na terenach osiedlowych w 2015 r.
Problem dewastacji występuje na terenie całego osiedla od wielu już
lat zarówno w budynkach jak i na terenach osiedlowych.
Spółdzielnia od 2005 roku podjęła próbę oszacowania skali zjawiska
orientacyjnie określając koszty robót remontowych wydatkowane w celu
usunięcia skutków dewastacji.
Od 2010 roku wyodrębniono w systemie DOM-5 ewidencje robót po
dewastacji w zakresie : roboty stolarskie w budynkach, na terenach
nieruchomości, placów zabaw, parków , roboty stolarskie w dźwigach,
roboty ślusarskie w budynkach, na terenach nieruchomości, placów zabaw,
parków, roboty szklarskie, naprawa skrzynek pocztowych, naprawa drzwi wejściowych
do budynków. Wyniki powyższych działań przedstawiono w załączniku nr
1 - koszty dewastacji w latach 2005 - 2015 .
W 2015 roku odnotowano następujące szkody i dewastacje:
- kabiny dźwigów ( niszczone są wykładziny podłogowe w kabinach ,
zamki ,drzwi przedziałowe, oświetlenie, pochwyty drewniane, wewnątrz
kabin dźwigów wykonywane są napisy o różnych treściach, itp.)
- klatki schodowe, również te pomalowane w ostatnim okresie (
napisy, niszczona malatura i tynki, kradzieże klamek okiennych,
niszczone nowo zamontowane okna PCV, kradzione są uszczelki z okien
),
- instalacje elektryczne ( kradzieże przewodów elektrycznych w
piwnicach i komorach zsypowych, lamp, wyłączników itp.),
- napisy na ścianach zewnętrznych budynków w szczególności w tzw.
"tunelach", napisy na boksach śmietnikowych itp.
- drzwi wejściowe do budynków ( niszczone są panele drzwi,
samozamykacze, wybijane są szyby , kradzione są uszczelki, malowane
farbami lub mazakami tablice rozmówne domofonów itp. ),
- skrzynki pocztowe EURO ( wyrywane są drzwiczki poszczególnych
skrytek lub całe skrytki , niszczone są zamki ) oraz kieszenie
reklamowe umieszczone przy wejściach do budynków,
- wsypy i portale ( kradzieże lub niszczenie zamków drzwi do komór
zsypowych, niszczone są rynny i rury spustowe przy portalach ),
- tereny zielone + parki i mała architektura ( niszczone są urządzenia
oświetlenia parkowego, lampy, krzewy żywopłotów i ozdobne, łamane
młode drzewka, niszczone ławki ,urządzenia zabawowe, kosze na
odpadki, metalowe elementy ogrodzeniowe).
W roku 2015 koszty usuwania dewastacji wyniosły ok. 158.136 zł i
pomimo podejmowanych interwencji przez służby Straży Miejskiej i
Policji , jak również służby techniczne Spółdzielni odnotowano
nieznaczne ich zmniejszenie w stosunku do roku 2014 tj. o 0,84%.
Przypadki kradzieży oraz dewastacji w budynkach zgłaszane są przez
Spółdzielnię do Policji i Straży Miejskiej. W wyniku tych interwencji
oraz interwencji służb technicznych Spółdzielni stwierdza się
sukcesywne ograniczenie przypadków kradzieży w budynkach, w stosunku do
lat ubiegłych.
W wyniku podejmowanych interwencji w/w służb, jak również
przeprowadzanych rozmów prewencyjnych w poprzednich latach stwierdzono
stopniowe "wyciszenie" zjawiska dewastacji.
Wybrane przykłady dewastacji
|